Børneorm - må man have sex?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej! Jeg har fået børneorm, og er kommet i behandling. (har taget den første af de 3 piller idag). Mit spørgsmål er så, om man må have sex eller anden kønslig omgang når man er i dette stadie af børneorm? For det smitter vel stadig, da æggene jo ikke dræbes af pillerne, og endnu godt kan overføres til andre. Mvh mig.

Svar:
Kære du
Det er godt du lige sørger for at tjekke op, inden du kommer til at smitte andre.
De æg, som børneormene har lagt, er ofte lokaliseret omkring endetarmen. Her ligger de ude på huden. Når de ligger der, kan de leve i 2-3 dage. Så når du starter med din pillekur, dræber du ormene, men æggene ligger der stadig. Derfor vil jeg forvente at du kan smitte op til 3-4 dage efter du er startet dine piller.
Du skal desuden være opmærksom på at æggene også kan sidde i sengetøj osv. Derfor anbefaler man at du vasker sengetøj, håndklæder osv. som kogevask. Derudover er det en god ide at vaske hænder grundigt og holde neglene rene.
Hvis der nu er gået flere dage siden du startede behandlingen, så bør æggene være døde. Men hvis andre i dit hjem har haft samme symptomer, skal I selvfølgelig stadig kogevaske sengetøjet osv.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line