Børn?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej! Jeg onanere. Når jeg har fået en orgasme så bliver jeg våd, og der kommer en masse udflåd. Jeg har altid gerne ville have børn, så nu er jeg bange for om det mindsker risikoen for at få børn? Jeg er bange for at mine æg er i udflådden, og at jeg dermed ofte miØstre æg. Lyder det helt skørt?

Svar:
Hej med dig!
Der er ingen skøre spørgsmål her. Det er jo fornuftigt at undre sig over hvad der sker med kroppen. Det er også dejligt at glæde sig til at skulle have børn, når man bliver voksen. Det er desuden fint at onanere, så du får et sundt forhold til din egen krop.
Når piger og kvinder onanerer, sker det typisk ved at stimulere såkaldte G-steder eller erotiske zoner. Dem findes der mange af dem rundt om på kroppen, og kan groft sagt være tænd-knappen. Når kvinden er tændt stimuleres skeden til at danne skede-sekret. Det er en klar væske, der fungerer som glidecreme, så penis lettere kan komme frem og tilbage uden at det gør ondt. Der er ingen æg i dette sekret.
Dine æg blev dannet allerede dengang du var et foster. Du kan ikke lave flere, men det er også ok, for du har masser af dem! Før du kommer i puberteten ligger æggene i dvale i æggestokkene. Du har 2 æggestokke, een på hver side af livmoderen. Når du er i puberteten sker der en ændring i kroppens hormoner, og der sendes signal om at der skal modnes æg. Hver måned modnes 4-6 æg, men kun det æg der er længst fremme i modningen bliver sluppet løs når du har Ægløsning. Ægløsningen sker på menstruationens 14. dag, dvs imellem blødningerne. Her skydes ægges ud af æggestokken, opsamles af æggelederne, og transporteres til livmoderen. Hvis ikke ægget befrugtes på vejen, kommer der ingen moderkage, og du får menstruation, hvor æg og livmoderslimhinde bliver afstødt som menstruation, så du er klar til et nyt æg næste måned.
Du har som sagt masser af æg. Her er lidt om hvor mange æg du har:
Ved fødslen har du ca 5 millioner æg. Ved puberteten er der ca 500.000 æg tilbage ("alle de dårlige bliver sorteret fra"). En kvinde mister få æg hver gang hun ægløsning, indtil hun går i overgangsalderen (45-60 års alderen).
Helt kort og præcist:
Det er godt at du onanerer, det giver dig bedre kendskab til din egen krop. Og du skal ikke være bange for at miste æg, da du ikke mister æg ved onani, og du har masser af æg til at få børn senere.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh David