Astma
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus:)
Jeg lider af astma, der ligger på et middel niveau, og det er virkelig noget jeg kæmper med. Jeg har det svært med at dyrke motion fordi jeg så hurtigt får vejrtræknings problemer, og det er faktisk lidt pinligt for mig, da jeg føler at folk glor eller undrer sig over hvordan jeg kan blive så hurtigt forpustet og jeg frygter faktisk at de tænker jeg er overvægtig. Jeg fik konstateret det da jeg var omkring de 5-6 år og fik samtidig af vide at jeg var allergisk over for græs og husstøvmider. Jeg bruger en akut spray hver gang jeg får et anfald som hedder bricanyl. Lægerne sagde at jeg ville vokse fra det, men jeg har det stadig og det tager ret meget af min energi i daglig dagen, da jeg ingen gang kan holde snebold kamp uden at næsten besvime. Har du måske nogle tips til at få det til at blive en endnu mildere grad? Kan det overhovedet gå helt væk? Skal jeg spise anderledes? Dyrke mere motion?
Jeg håber du har nok information.
Kærlig hilsen mig:)

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er meget generet af din astma og ønsker at få tips til hvad du kan gøre for at minimere dine gener.
Astma er jo en irritationstilstand i de store luftveje, som man ikke ved hvorfor man får, man ved dog at dem der har meget allergi og dem hvis forældre også har astma, har større risiko for at få det. Der er ikke noget der tyder på at motion eller kostændringer har indvirken på sygdommen. Men hvis man er i bedre form mærker man måske ikke så meget til sin astma, men den er der stadig.
Det eneste sikre der hjælper på astma er medicin. Ud fra det du skriver, lyder det som om at du ikke får nok medicin. Hvis du kun tager bricanyl ved behov, har du måske brug for noget fast daglig inhalationsmedicin med binyrebarkhormon. Det har normalt rigtig god effekt, men ofte skal man tage medicinen nogle uger inden man mærker effekten. Jeg synes bestemt at du skal snakke med din læge om det, for du skal ikke være så plaget af din astma og der findes mange behandlingsmuligheder.
Det er svært at spå om hvorvidt ens astma forsvinder eller varer ved. Hos de fleste vil det gå over på et tidspunkt, men andre har behov for periodevis medicin igennem det meste af livet. Det handler om at du får en fast tilknytning til din læge og bliver kontrolleret f.eks en gang om året så I sammen løbende kan finde ud af hvad du har brug for af medicin.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du snart får det bedre.
Med venlig hilsen
Morten