Araknofobi
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse! Jeg har levet med denne forbi siden jeg var 12, og det påvirker min dagligdag ret meget Jeg har haft en oplevelse med en edderkop som har givet mig angst for edderkopper. Det var en dag i vores sommerhus hvor min søster og min kusine legede prinsesse i et tårn, og tårnet skulle så være vores stålnets skraldespand. Min kusine var virkelig bange for det, så min søster spurgte om jeg ikke ville vise, at der ikke var noget, at være bange for, så det gjorde jeg. Jeg satte mig derind og min djævelske søster puttede derefter en lås på... Det havde jeg det fint med og lavede sjov, men ligepludselig kommer der en kæmpe edderkop ned forbi hovede af mig, og jeg går i panik, og prøver at sparke lågen op, men den havde min søster jo låst. Hun sad og prøvede, at få den op, men det var svært for hende da jeg rystede buret hele tiden. Til sidst lykkedes det hende så, at få den løsnet og jeg har så været RIGTIG bange for edderkopper lige siden. Jeg håber i havde nogle idér til hvordan jeg kan overvinde sin frygt? Og bare glem det der med, man skal se sin frygt i øjnene! Håber i har nogle andre idéer :D Hilsen Frederik

Svar:
Kære Frederik
Alle de her fobier - det vil sige, at være bange for bestemte ting - de opfører sig meget forskelligt alt afhængig af hvem man er. Man kan være bange for mange mennesker, for små rum, for mørke, for vand og som dig, for eddekopper. Nogen mærker ikke særlig meget til deres fobi, mens andre mærker det meget. Derfor er det også meget forskelligt hvordan man skal få det væk.
I dit tilfælde er du på en måde heldig. Det er nemlig rimelig nemt at undgå edderkopper. Selvfølgelig kan man støde på en eddekop i ny og næ, men hvis du undgår gamle forladte huse, steder der aldrig bliver gjort rent og ikke kravler rundt på skovbunden, så vil jeg vædde med at der gå ret lang tid mellem du møder en edderkop. Og mange fobier vokser man fra.
Men når du reagerede så voldsomt dengang og stadig har følelsen i kroppen, så synes jeg det ville være en god ide at snakke med en læge eller en psykolog om det. Du kan se mit andet svar til dig her
Held og lykke og jeg håber du får styr på de eddekopper igen.
Venlige hilsner fra Line