Ar efter bumser
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa :) Jeg har nogle ikke så pæne ar i ansigtet, mest på tindingerne og nogle få på den ene kind. Det er ar efter bumser, og selvom jeg gør alt for at dække dem med concealer og foundation kan man stadig se dem :( de er røde og meget tydelige og trækker virkelig min selvtillid ned da man altid kan se dem. Er der nogen måde jeg kan få dem væk? Har hørt om en creme fra mærket Beaute Pacifique der hedder Scars and stripes som skulle hjælpe, og har også set at man kan købe noget i matas der hedder Bio-oil som også skulle være godt. Men aner jo ikke om de virker og de er ret dyre så vil helst ikke spilde penge :). Håber du kan hjælpe. Hilsen ar-pigen

Svar:
Kære ar-pige :-)
Tak for dit spørgsmål.
Jeg læser ud af dit spørgsmål, at du måske har haft acne, som er en hudsygdom, hvor man får en hel del bumser. Måske har du det stadig. Og så kan jeg høre hvor meget det generer dig, at du har fået ar efter bumserne.
Jeg er lidt i tvivl om, hvilke ting du har forsøgt, men jeg vil komme med et forslag. Desværre ved jeg ikke så forfærdelig meget om de forskellige produkter. Du har ret i, at de er temmelig dyre og mange af dem er ikke godkendt som behandling - ofte fordi de ikke har en god nok effekt. Mit forslag vil være, at du kontakter din læge så han/hun kan se dine ar og hvis du fortsat har acne - eller har haft det - kan I tale om en henvisning til en hudlæge. Hudlægerne ved mest om denne sygdom og de vil også være det bedste sted at få rådgivning om mulig behandling. Hvis du stadig har bumserne er det vigtigt at komme i behandling, så der ikke kommer flere ar end der er nu.
Udover det du kan gøre ved arrene, så vil et vigtigt skridt for dig være at blive bedre "venner" med dine ar. Det lyder måske ikke ligefrem super fantastisk, men hvis du ser dig omkring er der utrolig mange mennesker som har ar i ansigtet. Mange børn får ar efter skoldkopper, efter fald i barndommen eller er født med modermærker eller lignende i ansigtet. For mange vil arrene kunne vendes om til at være en del af det der gør dig til dig. Vi er alle forskellige - både udenpå og indeni - og f.eks. ar er noget af det som giver os vores personlige "look".
Jeg håber, du finder en rigtig god løsning for dig - måske du finder noget som virker til at gøre arrene mindre synlige og måske du bliver lidt bedre "venner" med arrene.
Hvis du har lyst, kan du prøve at skrive debatten for at snakke med andre unge, som kender til problemet med udseende og selvtillid.
Pas på dig selv,
De varmeste hilsner
Gry