Appelsinhud
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
jeg tog i en periode rigtig meget på, altså 5kg.
jeg er 170 høj og kom op på 65kg
mine lår er begyndt at få en slags appelsinhud, men først når jeg skubnet huden sammen.
Jeg har ikke lagt mærke til om jeg har haft det før jeg tog på. Men er det så appelsinhud, 'begyndelsen' på appelsinhud eller noget helt tredje?
min mor siger det er meget normalt, men jeg føler mig alt for fed når min hus begynder på det.
udover det har jeg fået lidt akne på ryggen, det er blevet til en masse ar. har i nogen metoder til at få det væk?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan forstå at du har to ting du gerne vil have svar på. Om det er appelsinhud du er ved at få og om man kan gøre noget ved de akne-ar du har på ryggen.
Lad mig tage det med appelsinhuden først. Jeg kan forstå at du har taget en smule på og lagt mærke til at din hud har forandret sig når man skubber den sammen. Det kunne godt lyde som om at det er lidt af det man kalder appelsinhud. Appelsin kan nemlig opstå hvis man vokser hurtigt eller tager på eller måske begge dele. Når det så er sagt så plejer det ikke at udvikle sig hvis man ikke tager mere på. Jeg synes ikke du skal føle dig fed. Det er meget normalt at veje 65 kg når man er 170 cm.
Med hensyn til de ar du har på ryggen, så er der vist nogle hudlæger som laver noget laserbehandling, men så vidt jeg ved er resultaterne ikke altid så gode. Jeg tror det er bedre at være opmærksom på ikke at få nye store bumser der kan give flere ar. Der findes nemlig flere forskellige behandlinger mod uren hud, dette kan du snakke med din læge om. Når du så er ovre den alder hvor du har uren hud, hvilket du måske allerede er, så kan du tage til din læge og få vedkommende til at vurdere om du eventuelt skal henvises til en hudlæge for at høre om de kan gøre noget ved arene.
Håber du kan bruge mit svar. Hav det godt.
Med venlig hilsen
Morten