Anti-psykotisk medicin/Risperdal?

brevkassespørgsmål

Anti-psykotisk medicin/Risperdal?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 9 år 5 måneder siden

Hej brevkasse. Jeg skal snart starte op på anti-psykotisk medicin da jeg har psykoser. Muligvis bliver det Risperdal, det har min psykiater i hvert fald nævnt.

Jeg har aldrig været på anti-psykotisk medicin før, så ville godt høre lidt om anti-psykotisk og Risperdal. Jeg har læst om bivirkninger ved Risperdal, så det kender jeg noget til.

Men ved ikke rigtigt mere om det hverken anti-psykotiske præparater eller Risperdal.

Hilsen fra en pige :)

Svar:

Hej med dig,

Mange tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du stiller spørgsmål til den medicin, du skal starte op på. Jeg synes, du skal have en grundig snak med din psykiater om medicinen, men jeg vil gerne give dig nogle overordnede informationer om anti-psykotisk medicin. Informationerne er fra psykiatrifonden.dk.

Anti-psykostisk medicin, fx Risperdal, bruger man, når man har psykoser. Nogle har psykoser i form af tankeforstyrrelser, nogle hører stemmer eller ser ting, der ikke er der, og nogle kan ikke finde ro i sig selv. Du og din psykiater ved bedst, hvordan netop dine psykoser er.

Anti-psykotisk medicin påvirker dopamin-niveauet og regulerer impulsstrømmen i en hjerne, der ellers er på overarbejde. Dopamin har betydning for fx indlæring, styring af bevægelser og stemningsleje.

Medicinen virker på hallucinationer og vrangforestillinger – altså på, at man føler sig forfulgt, føler at nogen bagtaler én, eller at man er udvalgt til en særlig opgave. Ikke at symptomerne altid går helt væk, og nogle fortsætter med fx at høre stemmer. Men man bliver måske bedre til at lægge lidt afstand til stemmer, der fx taler grimt til én. Eller man kan blive lidt mindre optaget af en vrangforestilling. Medicinen kan være så effektiv, at folk nogle gange ser tilbage på en vrangforestilling og slet ikke kan forstå, de havde den.

Jeg synes, du skal tale med din psykiater om hvad den medicin, du skal tage, er for noget. Jeg vil også anbefale dig sammen med dine forældre at gå ind på psykiatrifondens hjemmeside psykiatrifonden.dk, hvor du kan læse mere om medicin og om psykoser.

Jeg håber, du kan bruge mit svar!

Mange hilsner

Christine