Anti-depressive

brevkassespørgsmål

Anti-depressive

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Jeg mistede for nogle år siden min lillebror, hvilket har ført til at jeg har fået en depression. For to år siden, tog jeg en overdosis og har ellers bare lukket mig mere og mere inde. Nu, da min depression er på det værste, har min psykolog foreslået anti-depressive piller - MEN, jeg har hørt, når man begynder med disse piller, er der større risiko for, at man prøver selvmord, hvis man har/har haft det i tankerne. Jeg er derfor meget i tvivl - hjælper sådanne piller overhovedet?? Er bange for, det bare går helt galt, da jeg på det seneste har været flad for energi og ikke rigtig kunne finde lyspunkterne.

Svar:

Kære Du,

Hvor er det godt du spørger - sådan et spørgsmål kan være svært at finde svar på selv. Jeg håber du kan få lidt klarhed her.

Der har tidligere været bekymring om brug af visse anti-depressive piller til helt unge voksne, men i dag ved man, at risikoen for selvmord er langt større hvis ikke man behandler med medicin når det er nødvendigt. Og ja, anti-depressive piller virker, men det er desværre ikke nogen mirakelkur. De fleste vil opleve at få gradvist mere energi og opleve at se mere lyst på fremtiden i løbet af en måned eller to. Det er vigtigt at du stadig har en professionel at tale med, det kan være din psykolog, en psykiater eller din egen læge.

Anti-depressive piller er alle sammen på recept, så jeg vil foreslå at du bestiller en tid hos din egen læge. Hvis ikke du allerede har gjort det, så kan det være en rigtig god idé at fortælle din egen læge om dine triste tanker og tidligere overdosis, så kan I sammen kan finde den løsning der passer bedst til dig.

Hvis selvmordstankerne trænger sig på, så er det vigtigt at du søger hjælp - tal med én du stoler på og prøv at være ærlig omkring dine tanker - det farligste er at gå med det hele selv.

Det er stærkt at du tager hånd om din depression og selv spørger og forsøger at finde en vej ud af tristheden - jeg er helt sikker på at de nok skal lykkedes for dig!

Venlig hilsen
Asger