Anoreksi - fysiske følger .

brevkassespørgsmål

Anoreksi - fysiske følger .

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Hej Jeg overvejer at gå til min egen læge - fordi jeg bar fysiske følger af min anoreksi jeg har ondt i mine led, min ryg og smerter i mine ben når jeg dyrker sport. Så jeg kunne godt tænke mig at få lavet en scanning fordi jeg er bange for jeg har lavet skader på min krop- men kan man godt få lavet sådan en scanning når man ikke har lyst til at få hjælp til sin anoreksi. Men hvis man kan få lavet sådan en scanning hvordan foregår det så ? Og hvor lang tid må der gå for at kunne få sådan en scanning . Også har jeg lige et andet spørgsmål jeg er utrolig bange for at drikke light sodavand- fordi jeg er bange for at det ikke kommer ligeså hurtigt ud af kroppen som alm vand. Men kommer det ud af kroppen eller bliver det der. . Kh Felicia.

Svar:

Kære Felicia

Jeg kan godt forstå du er bekymret over at have led og muskelsmerter. Og jeg synes det er rigtig godt, at du reagerer på de signaler din krop sender dig om, at der er noget, der ikke er, som det skal være.

Du har 2 spørgsmål, så lad os tage det med, om det er en mulighed med en scanning først.

Jeg kan ikke, ud fra det du beskriver, sige hvad dine symptomer præcist kommer fra - det skal der laves en fysisk undersøgelse for at vurdere. Så jeg synes, din idé med at gå til lægen, er en rigtig god idé. Din læge kan nemt vurdere om, der er behov for scanning og komme med forslag til, hvordan man bedst hjælper dig videre. Han vil sikkert også foreslå at du skal have hjælp til din anoreksi, men det er kun i helt ekstreme tilfælde, at man kan tvinge nogen til en behandling de ikke ønsker.

Scanninger og røntgenbilleder af knogler og led i kroppen kan være en god idé, hvis man mistænker fysiske skader på bevægeapparatet. Det kan f.eks være knoglebrud eller sammenfald af ryghvirvler.
Hos personer med anoreksi får kroppen ofte ikke de næringstoffer, den har brug for. Det gør at kroppen har svært ved at vedligeholde sig selv. De har derfor ofte smerter fra led og knogler og øget risiko for knoglebrud.

I forhold til dit andet spørgsmål om lightsodavand så er det sådan, at nyrerne styrer kroppens indhold af væske meget tæt. Hvis der er for lidt, holder nyrerne på væsken, og hvis der er for meget, dannes der mere urin og man kommer dermed af med væsken. Det er sådan set lige meget om væsken er indtaget som sodavand, vand, mælk eller vandmaloner.

Når du siger du har anoreksi, så vil jeg lige nævne, at kroppen har brug for at have protein og salt nok, for at holde en ordentlig væskebalance. Hvis man oplever, at væsken hober sig op i kroppen i form af af f.eks hævede ankler, kan det være fordi man mangler protein. Personer med anoreksi oplever dette, simpelthen fordi de indtager for lidt protein. Det er et alvorlig symptom, man straks bør tage op med sin læge.

Jeg håber du kan bruge svarene.

Pas godt på dig selv.
Venlig Hilsen

Jakob