Angst for kræft
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg er vildt bange for om jeg har/kan få kræft.
Hver gang jeg finder en knop eller et mærke, tænker jeg om det er cancer. Det er forfærdeligt!
jeg er både bumser og hård mave, og det hele kan jo snart være noget. Bare den mad vi spiser er jo næsten sygdomsfremkaldende.
I næste alle medier kommer der ofte de der chok historier med folk som pludselig fik kræft, pga dårlig mave eller et lille mærke.
og så hører man om læger og sygehuse der ikke finde det eller fejle i behandlingen. ARGH! Man kan jo ikke stole på nogen, så.
jeg har kræft i familien, og jeg lever ikke specielt sundt, men heller ikke udpræget usundt. Ganske gennemsnitligt vel nok.
jeg tænker ofte at nu tager jeg til lægen og får alt undersøgt, men jeg er også mand, og så tænker jeg at det nok forsvinder igen.
Hvad skal jeg gøre og tænke? Jeg vil ikke dø af kræft! Men jeg vil heller ikke gå til lægen hele tiden med hver en knop.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå at du har brug for nogle indspark, når du bekymrer dig så meget.
Der er mange forskellige ting i dine tanker, men der er noget helt grundlæggende, som vi først skal have på plads. Først og fremmest er det yderst få mennesker på din alder som får kræft. Det er kun nogle bestemte og sjældne kræftformer, som ses i din alder. Derfor skal du huske at når du læser om alverdens kræftsygdomme, så er der mange af dem, som ikke har noget med dig og din aldersgruppe at gøre. Og dit køn for den sags skyld. At have bumser og hård mave er ikke usædvandligt for en dreng i din alder.
Når du skriver at du spiser og lever normalt, så lyder det også som om du passer din skole, dine venner osv. Det er altsammen sundhedstegn. Hvis du kunne fortælle mig, at du grundlæggende følte dig syg - at du var træt, tabte dig i vægt og bare havde det rigtig dårligt, så ville jeg anbefale dig at gå til lægen og snakke om det. Men ikke fordi jeg ville være bekymret for kræft. Så ville det være for at se hvad det drejede sig om.
Du skriver at du overvejer at gå til lægen og 'få alt undersøgt'. Det er ganske enkelt ikke muligt at blive tjekket igennem for om man har kræft. Det vil altså sige, at din læge vil kunne undersøge de ting du beskriver. Så f.eks. kan din læge behandle dine bumser, give dig råd omkring din forstoppelse osv. Men et helt igennem tjek for alverdens ting, det kan lægen ikke gøre. Og det vil også kun yderst sjældent være nødvendigt i din alder.
Jeg ved ikke om det her har kunnet berolige dig, men jeg vil understrege overfor dig at du skal mærke efter i din krop. Føler du dig syg og dårlig, så gå til lægen og tag en snak om det. Men hvis du har det grundliggende godt, så er du med al sandsynlighed en ung, sund og rask mand. Hvis det ikke har beroliget dig, så synes jeg du skal bestille en tid hos din læge til en snak om dine bekymringer. Så kan I sammen lægge en plan for hvordan I får dig beroliget.
Mange hilsner fra Line