Ang. minipiller
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg begyndte på minipiller sidste år. Jeg var til 3 måneders tjek i oktober, og skal jo derfor til årstjek her om 2 måneders tid. Sagen er nu den, at jeg er begyndt at føle at det er mere besværligt for mig at trække vejret, end det plejer. Jeg har oplevet tilfælde hvor jeg sidder i min seng, og helt ud af det blå kan blive forpustet, og have besvær med at trække vejret. Derudover har min mor kommenteret, at jeg er begyndt at trække vejret mere tungt.. Kan det have noget med minipillerne at gøre?
Noget andet er, at jeg ikke har haft menstruation siden jeg startede på pillerne i august sidste år. Jeg havde lidt pletblødning i de første 2-3 måneder, men jeg har ikke haft "rigtig" menstruation i et år nu. Jeg spurgte min læge da der var gået 5-6 måneder, og hun sagde at det var helt normalt, fordi kroppen egentlig ikke har brug for at skulle "rense ud", med rigtig menstruation så ofte. Men nu er der jo en del menstruationer jeg ikke har haft.. Er det normalt? Jeg er jomfrue, så det har aldrig været på tale med en eventuel graviditet, og før jeg startede på pillerne har min menstruation ALTID været regelmæssig...
Bør jeg opsøge min læge med det samme, eller kan jeg sagtens vente til årstjekekt i oktober? Jeg er 159cm, og vejer ca. 68kg. Altså er jeg lidt overvægtig, og derfor har jeg heller aldrig været bekymret for, om det er min vægt der påvirker min menstruationer(modsat de undervægtige piger).
På forhånd mange tak for jeres svar!!

Svar:
Hej
Tak for dine spørgsmål som er meget relevante. Det lyder som om, du går rundt og har flere bekymringer og har gjort dig mange overvejelser om, hvad det kan være. Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig med at komme lidt nærmere et svar.
Lad os starte med de udeblevne menstruationer. Når du fortæller, at du er jomfru og derfor ikke kan være gravid samt altid har haft regelmæssige blødninger, er jeg ikke bekymret. Der er lavet undersøgelser, der viser at hver 5. kvinde oplever at menstruationen udebliver og der kun er små pletblødninger. Netdoktor. Derfor skal det også tilføjes, at når minipiller bruges som prævention er det meget vigtigt at huske dem til tiden, så beskyttelsen er i top.  Ellers kan man ikke vide om det er minipillerne eller graviditet, hvis blødningen udebliver.
Det kort svar på spørgsmålet om, at have svært ved at få luft: ja, du bør opsøge din læge med det samme.
At have svært ved at få luft vil jeg som læge kalde åndenød - det håber jeg er okay. Åndenød er noget man skal tage alvorligt og det er derfor rigtigt godt, at du har spurgt om hjælp. Der kan være rigtigt mange årsager til åndenød, både fysiske og psykiske. Når du direkte spørger til, om det kan være minipillerne, er det meget usandsynligt. Minipiller indeholder ikke østrogen og giver derfor ikke, som p-piller en øget risiko for blodpropper. Netdoktor
Dog er det rigtigt vigtigt at finde ud af, hvad det så er, der giver dig åndenød. Det kan jeg desværre ikke sige noget om, da jeg ikke ved om, der er andet du mærker i din krop, hvor længe det har varet og hvornår det kommer, samt det vigtigste - jeg kan ikke undersøge dig som din egen læge kan. Hvis jeg var dig, ville jeg få en tid hos min læge snarest muligt, så der kan komme en afklaring. Det kan være rart, at have en voksen med, fx din mor, som du nævner, der også har lagt mærke til, at du trækker vejret anderledes.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og der snart kommer en afklaring på dine bekymringer.
Mange hilsner
Eva