alt muligt!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
ja jeg har faktisk en del ting der sker med mig her fortiden og det er virkelig et problem i min fritid.. 1. jeg har altid kunne li' at grine sammen med mine veninder såen virkelig grine! men jeg er begyndt ikke at kunne ''flække'' af grin mere pga. en smerte nede i den nederste del af ryggen og det øverste der ved skulderbladene det en smerte hvor jeg får ekstremt svært ved at trække vejret og bliver nødt til at sidde ned og trække vejret dybt for at jeg ikke falder om .. jeg har ikke sagt noget til min forældre da jeg er bange for de siger det fordi jeg er i dårlig form og det er jeg os min kondi er li' 0 .. men os det når jeg cykler kan jeg næsten ikke få luft igennem min mund eller næse uden at jeg lyder hæs.. jeg har været til lægen for ca. 1 år siden fordi jeg troede jeg havde astma men jeg fik af vide at jeg ikke havde det ? .. hvad kan det så være .. ?? 2. jeg har et værelse på øverste etage i vores hus og jeg er begyndt at få en svimmelhed i kroppen hver gang jeg skal ned af trappen kan det være noget specielt ?

Svar:
Tak for dit brev.
Hmm. lad os se om vi kan blive lidt klogere på det her: Du får ondt når du rigtig griner igennem (ved lænden og skulderbladene) og svært ved at trække vejret og skal trække vejret dybt for du ikke falder om, du har svært ved at få luft når du cykler (i hvert fald uden at lyde hæs) og du får svimmelhed i kroppen bare du skal gå op på anden sal. så indrømmer du også at din kondi er lig nul.
Tja, det kan være så meget, hvis jeg skal være helt ærligt. Du lyder jo iøvrigt rask og velbefindende i og med nu holder meget af virkelig at grine igennem - måske det bedste sundhedstegn der findes. Men selvom man er rask kan kan godt få problemer hvis man ikke lever sundt.
Hvordan klarer du idrætstimerne? Er du træt, måske mere træt end du plejer at være? Hvordan spiser du? Ryger du? Det er meget jeg ikke ved og derfor er det svært at give dig et helt fyldestgørende svar.
Jeg er ked af at sige det, for jeg ved det er det du ikke gad høre fra dine forældre, men det kunne meget vel bare skyldes dårlig kondi. Det eneste der er at gøre ved det er jo bare at komme gang så småt.
Det er måske også vigtigt at tænke voer at spise varieret og hvis du ryger, så kan lige så godt stoppe først som sidst. Jo længere man bliver ved, des sværere er det at stoppe. Hvis ikke du ryger, så se bare bort fra det råd i denne her sammenhæng (eller giv det videre til alle du møder på din vej:-))
Jeg synes heller ikke oplagt det lyder som astma eller et regulært vejrtrækningsproblem, og hvis du allerede er undersøgt for det, så er vi jo ude over den sag.
Det er måske et lidt diffust svar, men jeg synes som sagt ikke at du lyder oplagt syg og når du nu selv er inde på din kondi, så virker det som et fornuftigt sted at starte. Men start nu lige så stille og roligt så du ikke bliver dårlig i forløbet og mister motivationen.
Held og lykke med det.
mange hilsner, Susanne