Almindeligt udflåd eller hvad ??
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej igen. Jeg har skrevet herinde før og fået nogle super gode svar, men nu er et nyt spørgsmål dukket op i mit hoved. Jeg har det sidste års tid levet med en lille frygt for at have fået skedesvamp. Det klør slet ikke eller er rødt, kun en enkelt dag for et års tid siden kløede og sved det lidt, men det er jo længe siden ( tror måske det kom af at have gået med bind ) Mit udflåd er meget normalt, men en gang i mellem er det hvide små klumper. Altså ikke sådan nogle der klistrer sammen med adskilte klumper når jeg kigger med et spejl derop. Hvad tror i det er ?? skedesvamp eller bare normalt udflåd ? Jeg synes også nogle gange det kan lugte lidt dernede fra. Jeg vasker mig med rent vand og ikke parfumeret sæbe. Lugten kommer altid når jeg dyrker sport. Jeg dyrker meget sport og hård sport. Jeg har tit små tætsiddende shorts på og når jeg så er godt i gang bliver jeg helt våd mellem benene og det kommer til at lugte dernede fra, men kun når jeg dyrker sport. Det er først kommet her inden for de sidste par måneder. Det bliver tit så vådt at det går helt igennem og jeg må tage andre shorts eller to par shorts på. Hvad er det for noget ?? Jeg skal ikke tisse, men udflådet er gennemsigtigt for det meste og flydende når det kommer, og det mærkes som om jeg har tisset i bukserne. Det har en sødlig mærkelig og dårlig lugt. Håber ikke kan svare på det. Tak.

Svar:
Hej.
Jeg kan godt forstå du undrer dig over den større mængde udflåd og synes det er irriterende. Det er godt du skriver og spørger, jeg skal hjælpe så godt som muligt.
Grundlæggende er der to relativt hyppige "sygdomme" som kvinder kan få i skeden. Det ene er svamp, det andet er bakteriel ubalance. Der er forskel på symptomerne på de 2 tilstande, og jeg skal prøve at forklare lidt om dem.
Svamp: En typisk svampeinfektion medfører udtalt kløe, svie og irritation, i og omkring skeden. Udflådet kan være grynet og hvidt og kan godt lugte lidt sødt.
Bakteriel ubalance: Det opstår når sammensætningen af bakterier i skeden ændre sig, og der kommer for mange "forkerte" og for lidt "gode" bakterier. Det giver ingen smerte eller irritation, men kan lugte, gerne lidt fiskeagtigt, og udflådet kan blive lidt gråhvidt.
Ved begge tilstande kan der godt komme en øget mængde udflåd.
Når man dyrker sport og sveder meget kan man godt have en fornemmelse af, at der kommer rigtig meget udflåd, og kan der også komme, men at det skal gå gennem dine shorts synes jeg lyder som lidt for meget. Jeg kan ikke helt regne ud hvilken tilstand du måtte have, så jeg synes du skal bestille en tid hos din læge og blive undersøgt for begge dele. Hvis du ikke har fået foretaget en undersøgelse af underlivet før, skal du lige sige det til din læge inden. Det er som regel ikke så sjovt den første gang, men det gør ikke ondt, og det er hurtigt overstået. Din læge har gjort det masser af gange, så du skal ikke være nervøs.
Jeg håber du kan bruge mit svar, selvom jeg ikke kunne give dig et helt præcist et.
Hilsen Lea