Allergi overfor kat
brevkassespørgsmål af
Maja
21 år
Hej! :-)
Jeg har haft kat hele mit liv, og også ind i mellem andre dyr (hund, kanin, fugl, marsvin, hamster m.f.)
Kattene vi har haft, har været af forskellige racer, og jeg har altid været meget tæt på kattene og aldrig oplevet nogle former for allergi eller ubehag. Der var katte i huset da jeg blev født, og da jeg for 5 måneder flyttede hjemmefra. Jeg besluttede mig (selvfølgelig) for at anskaffe mig min egen kat, da jeg flyttede ud for mig selv, og jeg fandt den sødeste langhårede Maine Coon killing. De første par måneder bemærkede jeg ikke rigtigt noget, men så begyndte jeg pludselig at blive snottet ofte. Jeg begyndte også generelt at få meget slim i halsen og svælget, og både hostede og nøs pludselig meget oftere. Min kat begyndte så at komme udenfor, og jeg kunne mærke, at jeg havde det meget bedre, når katten var ude om natten. Den sover dog nogle gange i min seng, lige ved siden af min hovedpude, og jeg ved ikke om det er indbildning eller om det faktisk er muligt, at de her symptomer, især følelsen af en kilden og irritation i næsen, bliver værre når katten ligger ved siden af mig. Hvis jeg fx snuser til kattens pels, føler jeg en meget kraftig irritation i næsen, og jeg har aldrig før haft det sådan.
Kan jeg pludselig være blevet allergisk for min kat, selvom der aldrig nogensinde har været problemer før? Og hvad kan jeg gøre for at nedsætte symptomerne? Jeg vil virkelig ikke skille mig af med min kat. :-(
Mvh. Maja

Svar:
Kære Maja,
Mange tak for dit spørgsmål. Du har formuleret dit spørgsmål godt, og har tænkt nogle helt rigtige tanker i forhold til at finde årsag til dine gener.
Det er dejligt at have et husdyr, som man holder af. Men mange husdyr har hår som fælder, og nogle mennesker kan være allergiske overfor disse.
Allergi skyldes at kroppens immunforsvar tolker noget fremmede (i det her tilfælde et kattehår) som noget alvorligt, og reagerer kraftigt herpå, med frigivelse af en masse immun-stoffer til blodet og huden. Det kan vise sig som kradsen i halsen, lufthunger, åndenød, øjne der løber i vand, røde øjne, hævelse af huden osv osv. Som læge deler man ofte op i grader efter hvor hurtigt en allergisk reaktion indtræder og hvor kraftigt man reagerer på det man er allergisk overfor. For allergier mod husdyr er der oftest tale om en forholdsvis fredelig type allergisk reaktion - men den kan være slem nok!
Der findes et utal af ting som man kan være allergisk overfor - der findes sågar mennesker der er allergiske overfor helt almindeligt vand (ekstrem sjælden tilstand!). For at få undersøgt om du er blevet allergisk overfor katte, kan du gå ned til din egen læge. Her vil du have mulighed for at blive "prik-testet", som er en test, hvor man får dråber af forskellige ekstraker på huden, og så ser man om huden reagerer på disse. Man kan også tage blodprøver, der viser immunforsvarets reaktionsevne på det man har mistanke om der er allergi overfor, og slutteligt kan man prøve en "lappe-test", hvor man får lagt forskelligt materialer (f.eks latex, gummi osv) direkte på huden, og så lagt en lap henover, og så skal man gå med den i flere dage for at se om man får en allergisk reaktion. Jeg vil gøre opmærksom på at disse tests udføres af speciallæger i Allergi, og at det ikke er noget man skal gå og eksperimentere med derhjemme.
Jeg synes du skal tage fat i din læge og på lavet Prik-testen. Hvis det viser sig at du er allergisk overfor din kat, så er der desværre ikke mange muligheder for at få det kureret. Når det er sagt, så foregår der for tiden en hel der forskning indenfor netop allergi-området. For få år siden blev det f.eks muligt at købe en kur der kan hjælpe folk med svær græsallergi. Men indtil der findes en "Katte-pille" må løsningen være at fjerne det element du er allergisk overfor - eller begrænse tiden hvor du bliver udsat for det. Husk at du også skal passe din daglig dag, og det kan en ødelagt nattesøvn, hovedpine, irritation og ubehag sætte en stopper for.
Jeg krydser fingre for dig, og håber du finder en holdbar løsning, så du kan beholde din kat.
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh David