Alkohol misbrug?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, nogle af mine venner er begyndt at spørge ind til mit forbrug af alkohol, da jeg drikker regelmæssigt ( 3—4 gange om ugen) Jeg sidder normalt udenfor alene og nyder stilheden og prøver at fokusere på noget andet end mine problemer. De siger at det måske er et problem selvom jeg kun drikker drikker når jeg har det svært. Tror i at det er et problem? Jeg kan ikke selv se problemet i det. Tak på forhånd

Svar:
Hej med dig
Jeg vil gerne starte med at sige at det lyder til at du har nogle ret gode venner. I hvert fald venner der bekymrer sig om dig.
Du siger ikke noget om hvor meget du drikker, når du drikker og derfor er det svært at sige noget helt præcist om mængden af alkohol alene er et problem.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at voksne mænd ikke drikker mere end 21 genstande om ugen, og ikke mere end 5 genstande af gangen. Er man under 18 anbefales det at drikke meget lidt. Så ud fra tanken om din krop rent fysisk er "i problemer" i forhold til dit alkohol forbrug...så må du selv prøve at vurdere.
Det der egentlig bekymrer mig lidt mere er at du bruger alkohol, som et redskab til at glemme problemer. Det tænker jeg nemlig kan være mere farligt over tid.
Der er ingen tvivl om at de fleste bruger alkohol til at ændre en sindsstemning. Til at skabe en ændring i sine følelser. De fleste til at blive opstemte, glade og festlige. Noget de fleste vil sige er et sundt brug af alkohol.
Hvis man føler at alkohol er nødvendigt at bruge for at ændre sin sindsstemning eller sine følelser til et stadie hvor det bare er lettere at holde sine tanker ud...så tænker jeg det er et problem. Og det lyder som om det er sådan du bruger alkohol.
Det fortæller mig at du har nogle tanker eller problemer som du måske har behov for at tage hånd om.
Jeg kan sagtens se at alkohol kan hjælpe dig til at skubbe problemerne lidt på afstand...men de løser bare ikke rigtig noget. Alkohol er bare en kortvarig måde til at dulme tankerne eller følelsen. Den dukker bare ret hurtigt op igen. Noget du åbenbart også har erfaret siden du drikker flere gange om ugen.
Det er selvfølgelig godt at have en strategi for at overkomme svære tanker, følelser eller problemer. Alkohol er bare en dårlig strategi, fordi den ikke hjælper dig til at løse noget. Nu ved jeg som sagt ikke hvor meget du drikker i øjeblikket. Men som alle andre rusmidler så har alkohol den virkning på kroppen, at kroppen vender sig til effekten. Det betyder igen at du med tiden vil få brug for at drikke en større mængde alkohol for at opnå samme effekt som du gør nu. Det kan selvfølgelig betyde at du på et tidspunkt kommer til at drikke så store mængder alkohol, at du også fysisk, udsætter dig selv for skade.
Med andre ord. Når du siger at du ikke kan se et problem fordi du kun drikker når du har det svært. Så er det præcis det der gør at jeg bliver bekymret.
Hvad kunne du sætte istedet for alkohol? Hvad kunne du gøre når du har det rigtig svært, i stedet for "bare" at dulme smerten? Kunne du gøre noget for at løse problemet, eller i hvert fald arbejde med det der er svært så det bliver lettere at leve med i hverdagen?
Jeg stiller en masse åbne spørgsmål her, fordi du ikke fortæller noget om hvad det er for problemer. Derfor er det svært at sige noget præcist om hvad der kunne være godt at gøre.
Jeg tænker dog at det kunne hjælpe dig at dele dine tanker. At få de svære tanker og problemer ud af hovedet, så du ikke er alene med dem? Måske du kunne snakke med dine venner om hvad det er der gør, at du føler et behov for at drikke? Det lyder som om de allerede er meget opmærksomme på dig. Måske kan de også hjælpe med de tanker der måske fylder indeni? Hvad med noget familie, en lærer eller bare en anden voksen du føler dig tryg ved?
Det kan også være at du hellere vil starte ud med at snakke med en anonym rådgivning? Her i Cyberhus, har vi eksempelvis også en chat, hvor du kan skrive anonymt med en rådgiver.
En anden mulighed kunne være Livslinien, der både har telefon- og chatrådgivning?
Jeg tænker det vigtigste er at du prøver at snakke med andre om hvordan du går og har det. At du ikke bliver alene med alt det svære. At tale med andre om sine problemer, får ikke problemer til på magisk vis at fosvinde. Men det kan over tid hjælpe én til at finde nye måder at forstå sig selv og sin situation, og måske også hjælpe til at finde nye veje ud af problemerne. Det tænker jeg også det vil kunne for dig.
Mange hilsner
Niels-Christian