Alkohol:) hvor meget? reglerne? osv.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej brevkasse:) og tak for alle de fantastiske svar i har givet mig fra første gang jeg skrev herind:) og nu har jeg en del spørgsmål til jer/dig:) Alkohol... ja, som i nok kan læse i overskriften handler mit spørgsmål om alkohol:) jeg har tænkt en del over det der med hvornår er man rigtig fuld og hvornår er man bare påvirket af alkohol og hvor meget skal man drikke for at man får blackout og hvor meget for man skal til udpumpning:)? jeg tænkte ogs lidt over de der regler omkring køb af alkohol:) jeg ved godt at når man er over 16 år må man købe mindre stærk alkohol(hvor meget er det? altså, hvad ligger promillen ca. på? og kan du give et eksempel på noget med den samme promille?:D) og når man er over 18 år må man købe alt inden for alkoholens verden:) og til sidst:P hvis en dreng på 16 eller 18 køber noget som han selvfølgelig gerne må, må jeg så gerne drikke af det selvom jeg ikke er 16/18 år?:) til de første spørgsmål: jeg vejer 55 kg og er 160 cm høj:) og som i kan læse er jeg fjorten år^^ -C

Svar:
Kære C.
Jeg er glad for at høre at du kan bruge vores svar til noget. Jeg giver straks rosen videre til de andre i brevkassen. Nu vil jeg prøve at svare på dine spørgsmål:
Du spørger til, hvornår man er fuld eller påvirket. Man kan ikke rigtig dele det sådan op. Når man bliver påvirket af alkohol, så er man jo fuld. Så det er egentlig det samme. Du vil mærke, at du kan blive svimmel, træt, langsom, glad, sløret eller bare mere ligeglad. Nogen får mere energi mens andre får mindre. Nogen kaster op. Det er meget forskelligt, hvordan man oplever at være fuld. Men selvom du kun føler dig lidt påvirket, så er du stadig, det man kalder fuld.
Det fører mig til dit næste spørgsmål; hvor meget man skal drikke for at komme til black out eller til udpumpning. Ganske enkelt svaret, så synes jeg ikke du skal søge at ramme den grænse. Som du selv hentyder til, så afhænger det af ens kropsstørrelse. Men det afhænger også af om man er dreng eller pige, om man har spist og drukket i løbet af dagen, og så afhænger det også af hvordan din lever og dine nyrer fungerer. Derfor kan man slet ikke snakke om så og så mange øl, skal der til. Generelt skal man være mere forsigtigt med stærk spiritus og vin, for der er høje alkoholprocenter i. Hvis du drikker noget med lavere procenter i, kan du bedre styre, hvor fuld du bliver.
Med hensyn til lovgivningen: Når man er over 16 år, må man købe alkohol med under 16, 5 %. Når man er over 18 år kan man købe alt slags alkohol. Det betyder, at man som 16 årig ikke kan købe det helt stærke spiritus. Det er blandt andet fordi, som jeg skrev tidligere, at det er svært at styre. Så 16 - 18 årige må købe øl og andre drikke med et lavere indhold af alkohol.
Hvis en person på 16 eller 18 år køber alkohol, så kan butikkerne ikke styre om han/hun selv drikker det, eller giver det til dig. Som udgangspunkt, synes jeg ikke, du skal få ældre unge til at købe alkohol til dig. Hvis du er meget interesseret i at prøve alkohol, synes jeg, du skal snakke med en voksen om det. De kan også købe nogle øl, så du kan prøve hvad det er. Men jeg synes ikke, du skal lægge det ansvar over på en 16-18 årig.
Men derudover, så undrer jeg mig over din store interesse for alkohol. Jeg vil gerne understrege, at du skal være forsigtig og hele tiden mærke efter hvordan du har det. Du skal kun prøve alkohol, hvis du er klar til det. Jeg synes, du skal overveje, at snakke med en voksen om alkohol. Snak med ham/hende om hvad det er, hvorfor du er så interesseret i det og hvad du bekymrer dig om.
Håber det kunne besvare dine spørgsmål.
Venlige hilsner fra Line