Afskallende (pilles af) hvid hud på penishovedet
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej
Jeg har gennem et længere stykke tid haft noget hvidt hud, som kan pilles af lidt lige som afskallende hud ved solskoldning.
Det har jeg især omkring penishovedet. Jeg har aldrig oplevet nogle former for ubehag ifb. med det, men tænker alligevel,
at det ikke kan være helt naturligt? Jeg har læst meget om svamp, STD's osv på nettet, og synes ikke rigtig, der er noget, som passer med symptomerne? Det skulle da lige være svamp, men der står en helt masse andre symptomer, som jeg,
som nævnt, ikke har.
Jeg kan sende et billede, hvis det skulle være nødvendigt
mvh

Svar:
Hej,
Jeg synes, at det er meget fint, at du har tænkt tanken, at der kunne være tale om en sexuelt overført sygdom, og at du selv har undersøgt tingene nærmere på internettet. Det kan dog være lidt af en jungle, og en gang imellem bliver man mere nervøs, end hvad godt er, når man bliver præsenteret for alverdens mulige sygdomme ude i internettes kroge.
Heldigvis er det jo mest sandsynlig, at der blot er tale om noget hudirritation, som kan klares med lidt parfumefri fugtighedscreme. Huden på penishovedet er noget af det tyndeste, der findes på kroppen og er meget sart.
Hvis man tænker i retning af sexuelt overførte sygdomme, kan der måske være tale om kondylomer, også kendt som kønsvorter. Men hvis der ikke er deciderede vorter til stede, er dette nok ikke så sandsynligt. Du har sikkert set billeder af det på nette og kan se, om det ligner det, du har.
Hvis man tænker svampeinfektion, vil huden ofte være rød og irriteret, evtuelt med hvidlige belægninger, og der kan være udflåd fra urinrørsåbningen.
Til sidst synes jeg også, man skal nævne en tilstand der hedder lichen sclerosis (det har desværre ikke noget dansk navn). Det er en hudsygdom, hvor man finder lysfarvede områder på penishovedet, og hvor huden der kan blive tør og skællende. Typisk er det forbundet med kløe, og det kan resultere i forhundsforsnævring.
På det du fortæller tror jeg ikke, at du har særlig meget grund til at bekymre dig. Alle de tilstande jeg har nævnt ovenfor er forbundet med andre symptomer end blot afskallende hud. Jeg synes, at det er mest sandsynligt, at der blot er tale om ganske ufarlig tør hud. Dog kan der være andre årsager, hvoraf nogle kan kræve behandling.
Min anbefaling bliver derfor, at du forsørger dig med at smøre med en fed, parfumefri futighedscreme i et par uger. Hvis du stadig har den afskallende hud efter det, synes jeg, at du skal lade din praktiserende læge kigge nærmere på det.
Jeg håber mit svar har været dig til hjælp.
Bedste hilsner
Eske