ADHD? autist? Eller bare asocial?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus! :-) Som det kan ses, er jeg en pige på 12. Som har et lille problem. Jeg er begyndt at være ret asocial. Jeg er sammen med bedsteveninden, nogle gange om ugen og skriver/er sammen med kæresten også. Men resten af mine veninder og det meste af min familie er jeg ikke særlig sammen med. Jeg ved at man har et hårdt knyttet bånd til både bedsteveninden og min kæreste, men alligevel er jeg asocial. Jeg bruger meget af min tid på sidde oppe på mit værelse efter skole. Jeg er ret stille i timerne, trods jeg måtte have det rigtige svar. Jeg siger aldrig noget til aftensmaden. Og nyder "bare at følge med" i skolen og derhjemme. Jeg nyder at være stille og rolig, bare tage tingene som de kommer, og dele mine følelser, og jeg nyder at være asocial. Det begyndte i min barndom, jeg sad på værelset, hørte musik, og legede med barbie. Da jeg blev ældre sad jeg og lyttede i timerne, næsten uden at sige noget, til klassekameraterne.. Når jeg blev spurgt om noget, gik det i normalt tempo, men i korte sætninger, så jeg forkortede alt jeg havde at sige. Efter skole gik jeg hjem, musik og barbie (eller andet legetøj) ud og spise, ind og lege, børste tænder, og så i seng., og så om og om igen.. Da jeg blev ældre og var ved en 8-års alderen, kunne jeg godt selv mærke på mig, at jeg egentlig aldrig havde været sammen med mange, men det havde slet ikke gjort mig noget. Jeg fik min kæreste for kun et par dage siden, selvom vi har kendt hinanden i to år, anden historie. Men inden vi kom sammen fortalte han mig at han også selv syntes han var asocial. En tid efter svarede han mig ikke på mobilen, så jeg ringede til ham og bad om forklaring, han forklarede mig han var blevet rigtig ked af det over hans forældre var indkaldt til møde et eller andet sted, han sagde det hed EDHD, Jeg kom til at grine lidt, undskyldte, og sagde jeg var sikker på det var ADHD han snakkede om. Jeg har set det i fjernsynet, og kan huske at nogle af de ting der kommer med ADHD kan være hyperaktiv, asocial og noget andet. Jeg tænkte over om jeg havde ADHD, men jeg er rimelig usikker, for kun asocial er et af de "ting der er i vejen med mig". Den 5 januar da vi sad og spiste aftensmad kom min mor til at tale om min mosters skilte veninde, og kom lidt senere hen på et af hendes børn, min mor nævnte at han var handicappet, jeg spurgte om det var unormalt, for hende, jeg har selv en handicappet fætter, og bliver lidt stødt hvis folk snakker dårligt om dem, hun sagde nej, men at han var autist, hun nævnte de forskellige grader man kan få autisme i. Hun sagde at de er asociale, at de skal have styr på hver en detalje, uden det nødvendigvis er fordi det skal være perfekt, at de undgår øjenkontakt og menneskelig kontakt, herunder at stå for tæt på et andet menneske, desuden sagde hun at hvis der er noget de brænder for, er de ik 100% indrettet på det, så er de 500% indrettet på det. Det sidste hun sagde, var at hun selv var det. Menneskekontakten er der intet i vejen med, snakken er intet problem, men asocial er hun. Og det er ligesom jeg selv, jeg elsker at kigge min kæreste i øjnene, jeg elsker at snakke med min bedsteveninde, og elsker at lytte og hjælpe hende. Men jeg er nærmest født asocial. Skal jeg være bekymret? Skal jeg til lægen? Har jeg arvet det efter min mor? de tre spørgsmål, og bare grunden i hvad jeg skal gøre, vil jeg gerne have hjælp til :-) Mange hilsner; Trine

Svar:
Hej Trine.
Først og fremmest tusind tak for dit spørgmål.
Du er jo ret god til at beskrive dig selv og observere hvordan du synes du er i forskellige sammenhænge og sådan som jeg "læser dig" synes jeg bestemt ikke der er noget at være bekymret for eller behøver hjælp til.
Jeg skal fortælle dig hvorfor:
Autisme findes i mange forskellige former. Helt centralt for dem alle er, at der er klare problemer indenfor indenfor 3 ting: socialt sammenspil (altså det som du synes er dit problem), Verbal (sproglig) eller ikke-verbal kommunikation (det er f.eks. som når din mor siger at mange autister undgår øjenkontakt, men det favner meget bredere end bare det) og så det man kalder specifikt afvigende adfærd. Med det sidste menes, at man ofte ser f.eks. autisten gentage mønstre i hverdagen ( altså rammerne skal være meget faste og man reagerer meget voldsomt på forandringer) eller opmærksomhed ved særlige detaljer eller indsnævrede interesser (som når f.eks du siger man går 500% op i noget).
Men det vigtige ved dette er at ALLE 3 (autisme triaden) indgår i diagnosen. Man kan sagtens synes man har nogle problemer rent socialt, men hvis ikke man samtidig har sproglige/ikke-sproglige kommunikationsproblemer og en eller anden form for specifikt afvigende adfærd er man altså ikke autist.
Der er selvfølgelig også mange grader af autisme, men ofte er autisme noget der fylder rigtig meget både for autismen selv ( som dog oftest i modsætning til dig, ikke rigtigt reflekterer over det der adskiller ham/ hende fra andre) og han/ hendes familie.
Når du beskriver dig selv som asocial og samtidig beskriver dit liv med veninde og kæreste og at du bare nyder at følge med i hvad der foregår uden nødvendigvis at blande dig, så læser jeg dig egentlig som en velfungerende 12 årig der er tilfreds selvom du måske ikke lige er som alle de andre. Men Trine, det ville ikke være nær så fantastisk at være menneske hvis vi alle sammen var ens. Jeg læser det som en del af din personlighed og det synes jeg ikke du skal være ked af.
Du spørger om du kan have arvet det fra din mor. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod din mail rigtigt, men din mor er autist? Eller er hun ligesom dig en type der isolerer sig lidt?
Hvis det sidste er tilfældet så sker det jo ofte, at børn får mange af de vaner deres forældre har. Det er det man kalder miljø-påvirkningen af personligheden ( modsat arv, som er det der ligger i generne). Man kan altså sagtens finde træk fra forældre i børn - man kan jo næsten ikke undgå at påvirke hinanden når man er i familie.
Jeg håber dette her kan hjælpe dig lidt.
Mange hilsner, Susanne