3D
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse For et år siden var jeg inde, at se en 3D film, og efter jeg så filmen, var jeg irritabel i øjnene som når man kigge på solen. Jeg havde dog også kvalme, kastede op og blev svimmel. Så her den anden dag ville jeg ned og se en film med min ven, men da der næsten kun er 3D film i biffen blev jeg jo nødt til, at se det. Jeg tænkte, at det kunne jo være at det ikke var pga. 3D, men efter filmen skete der det samme igen... Er der nogen forklaring på dette? Håber i vil svare Hilsen Frederik P.S Godt initiativ med siden, synes det er et godt formål!

Svar:
Hej Frederik
Det er da et smadder godt spørgsmål - selvfølgelig vil vi svare!
Lad mig først berolige dig med at du er helt normal. Nu har den nye "Hobitten"-film været ude et stykke tid og det lader til at ca. hver femte der ser filmen får kvalme eller andet ubehag.
Kort fortalt er grunden til man bliver dårlig at hjernen bliver forvirret over 3D-effekten. Øjnene fortæller hjernen at man fx suser afsted over en slagmark men samtidig fortæller vores balacesystem i mellemørene at vi sidder helt stille i et biografsæde! Vores hjerne er slet ikke vant til at håndtere modsatrettede oplysninger, og det får mange til at blive dårlige.
Hvis du er interesseret i en lidt længere forklaring, så er der faktisk skrevet en del om det i medierne de seneste år. Du kan sikkert selv søge om det på google, men du kan også kigge her og her.
Med venlig hilsen
Asger