2 spørgsmål ( p-pillestop og hvad er hedeslag egentlig)
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Brevkasse først vil jeg lige sige det er en super brevkasse I har jer herinde! Har faktisk to spørgsmål. Men lad mig starte med det ene. Vil egentlig bare høre hvor lang tid der ca. går fra man stopper med sine p-piller og til mensen kommer igen? Jeg stoppede med mine p piller for 3 uger siden, da jeg ikke har en kærste længere og tog på af dem, så ville stoppe. Havde taget dem i 9 mdr ca. spurgte min læge over mail om jeg bare kunne stoppe uden at skulle igennem undersøgelser, men fik intet svar. Så valgte altså bare at stoppe med det samme. håber ikke det giver problemer.
Mit andet spørgsmål er: Jeg spiller fodbold og her om sommeren er der meget varmt. Har prøvet at være ved at besvime i en kamp pga. varmen. Jeg fik pludselig hovedpine, trak vejret hurtigt og pibende, jeg havde svært ved at styre mine ben og kunne ikke koncentrere mig om at være på min "plads" på banen. Altså løb rundt som om jeg ikke vidste hvad jeg lavede. Siden har jeg tænkt om det kunne være hedeslag jeg var ramt af? Det var utrolig varmt den dag og solen bagte. Så efter det har jeg egentlig tænkt, hvad er symptomerne på hedeslag? Hvad skal man gøre hvis en person falder om, muligvis pga. hedeslag? Hvad gør man generelt ved hedeslag? er det farligt? håber I kan forklare mig lidt så jeg ved hvad jeg skal gøre hvis det sker for en af mine kammerater. Håber det er iorden jeg spørger om det, vil bare gerne kunne hjælpe andre hvis de kommer i den situation, eller kunne vide hvis jeg får de symptomer igen, hvad jeg så skal gøre.

Svar:
Hej med dig
Vi er glad for at høre, at du har gavn af brevkassen og jeg håber du kan bruge mine svar..:)
1) Hvis man skal stoppe med p-piller er det en god ide at stoppe når man er ved at være færdig med den måned man er i gang med. Der skal gerne komme en menstruation nogen få dage efter man er stoppet. Og herefter kan der gå forskellig tid før man får sin næste menstruation igen. Nogen gange få måneder. Hvis du slet ikke har fået menstruationen efter du er stoppet, vil jeg foreslå at du tager en graviditetstest. Hvis den er negativ, så vil jeg tror at du får menstruation igen inden for de næste par måneder.
2) Det er vigtigt at indtage meget væske i forbindelse med træning i varmt vejr. Hedeslag kommer af ekstrem udsættelse for varme, hvor personen ikke kan svede tilstrækkeligt, og det resulterer i at kropstemperaturen stiger. Hedeslag kan starte med symptomer som hovedpine, svimmelhed, udmattelse og træthed. Desuden kan man se rødme af huden, nedsat/manglende svedproduktion og konfusion. Når det bliver mere alvorligt, vil temperaturen stige og det vil pulsen også. Personen kan ud over svær konfusion også miste bevidstheden helt og få kramper. Hedeslag er en livstruende tilstand, og hvis man har mistanke om det, skal man ringe 112, for der er nemlig brug for akut hjælp og indlæggelse på sygehuset.
Det, man selv kan gøre efter man har tilkaldt hjælp, er, at svøbe personen i et vådt lagen/tøj, afkøle personen i en sø eller et badekar. Man kan også bruge is til nedkølingen. Hvis man er et sted hvor der ikke er adgang til vand, skal man flytte personen til et sted med skygge. Desuden skal man give koldt vand at drikke. Man anbefaler at tilsætte 1 tsk per halv liter vand, men hvis man ikke har salt, skal man bare give vandet.
Nogen personer (ældre, børn og personer som tager bestemt type medicin) er mere udsat for hedeslag end andre.
Det er vigtigt, at du og dine kammerater drikker rigeligt med vand, når I dyrker sport i varmt vejr. Hvis man får det en smule skidt er det vigtigt at holde pause og drikke vand, før det udvikler sig til noget værre. Og så man overveje, før man går i gang, om man kan holde til at træne hvis temperaturen er alt for høj.
De symptomer du har haft kunne være et tegn på ,at det har været for varmt og at du måske ikke har drukket nok væske. Det er i hvert fald godt, det ikke har udviklet sig til det livstruende hedeslag.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph