Ømme bryster og nipples
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej.
Jeg har i en periode af et par uger haft ømme nippels og bryster. Jeg er på p-piller og fik ikke min mestrustion i min sidste p-pille - pause, jeg tænkte at det måske var grundet noget stress eller nogle huller i p-pille-tagning, eftersome mig i min kærest ikke rigtig har haft sex i måneden inden og jeg fik min menstruation i min sidste p-pille-pause.
Grundet at vi ikke har haft sex, er fordi at jeg synes at det gør ondt og det kan jeg heller ikke rigtig forstå.
Jeg håber at i kan hjælpe mig, inden jeg spørger min egen læge
Hilsen mig

Svar:
Hej med dig.
Ømme bryster kan både være ømhed i selve brystet, eller ømhed i brystmuskulaturen der ligger lige under brystet. Nogle gange kan det være svært at skelne det, men ømhed i brystmuskulaturen vil altid kunne relateres til træning/hårdt fysisk arbejde og lignende, men ømme bryster som regel har noget med hormonbalancen at gøre.
Det lyder til, at det her er ømhed i selve brystet. Der kan være variationer i hormonbalancen af forskellige grunde. Som du selv skriver kan stress godt ændre hormonbalancen, det kan p-piller også og også hvis man dyrker meget sport, men så bliver er oftest færre hormoner. Det kan også variere uden man helt kan sige årsagen, og uden det betyder noget som helst. Nogle gange kan kønssygdomme gøre, at man får ondt når man har sex, så det skal også med i overvejelserne. Jeg synes dog, at du skal tage en graviditetstest. P-piller er meget sikre, men ikke 100% sikre, og når du har ømme bryster og ikke har haft din menstruation, skal det i hvert fald undersøges. De test man kan købe i supermarkeder og på apoteker er lige så gode som de test du får lavet hos din læge, så det er nemt at få det tjekket, og man får hurtigt svar.
Hvis gravidtetstesten er negativ, synes jeg du skal gå til din læge og blive undersøgt for, om du kan have en kønssygdom, svamp, eller bakteriel ubalance. Det er allesammen ting der nemt behandles, og ubehandlet kan give mange gener og i værste tilfælde gøre dig steril, altså så du ikke kan få børn (dette gælder for chlamydia).
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea