Ømme bryster hver evig eneste dag :/
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg er desperat efter hjælp! Jeg er en pige på 20 år, og jeg har konstant brystsmerter. Lægerne som har undersøgt mig, har sagt at mit brystvæv er så tæt, at det "nager" og at det kun vil blive værre. Jeg har også fået at vide af en anden læge, at jeg skal lære at acceptere smerterne og leve med det, hvilket jeg har gjort i over 6 mdr. nu. Lige nu venter jeg på at skulle blive henvist til Odense sygehus - og Overlægen på Haderslev sygehus, siger at det er det sidste sted, han vil sende mig hen. Jeg har smerter hver dag. Jeg har prøvet at tage smertestillende, men det virker ikke. Jeg har faktisk prøvet alt uden at det hjælper. fx. skifte bh, skifte p-piller osv.. Det skal lige siges at jeg har for højt stofskifte - jeg ved ikke om det kan påvirke brystvævet.. Jeg håber virkelig at du måske kan hjælpe mig videre :( .. Jeg har så mange smerter i begge bryster at jeg ikke kan ligge på maven eller siden og sove om natten. Min kæreste kan knap nok give mig et kram uden det gør ondt! :( Jeg vil gøre ALT for at smerten stopper.. Det skal også lige siges at smerterne ikke har noget at gøre med min menstruation. Smerterne er der HVER dag.. Kan i hjælpe mig videre? Med Venlig Hilsen Tina

Svar:
Hej Tina
Hvor lyder det forfærdeligt med de smerter! Jeg kan høre, at du er blevet undersøgt på sygehuset for de smerter, uden at man har fundet forklaring på dem. Det er ikke normalt at gå rundt og have så mange smerter, som begrænser dig i dagligdagen, og som gør at du ikke kan sove. Hvis du har fået tilbud om at blive henvist til Odense, synes jeg, at du skal tage imod tilbuddet. Jeg går ud fra, at man har prøvet at undersøge for de mest hyppige årsager til brystsmerter. Så det kan være, at det drejer sig om noget der ikke er så hyppigt. Det er vigtigt, at du ikke giver op. Det er også vigtigt, at du får noget smertestillende medicin.
Det lyder også til, at det ikke har været muligt at behandle smerterne. Der findes forskellige slags medikamenter som kan være smertestillende, og jeg ved ikke om du har prøvet mange af dem. Jeg synes, du skal tale med din egen læge eller sygehuslægen om der findes andet der kan hjælpe på smerterne.
Jeg kan desværre ikke komme med konkret bud på, hvad de smerter kan skyldes. Men jeg kan høre, at du allerede er i et udredningsforløb, og jeg håber, at man snart finder ud af, hvad det drejer sig om. Det er ikke nemt eller sjovt at have det på den måde, og derfor er det vigtigt, at du fortæller og involverer dine nærmeste, så de kan støtte dig og være der for dig i den her svære tid.
Du er også velkommen til at skrive herinde igen.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph