Øge forbrænding
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej:) Jeg har i et par måneder sat mit kcal-forbrug en del ned, og hvis jeg udregner det, ligger jeg på omkring 700-800 kalorier om dagen. Det er selvfølgelig alt for lidt, og nu da jeg har opnået et vægttab, vil jeg gerne kunne sætte det lidt op. Jeg dyrker fitness ca. hver anden dag, og er normalt ret aktiv. Men jeg går ud fra, at jeg ikke bare kan spise igen... Jeg ønsker ikke at vende tilbage til mine gamle vaner, og indtage 1500 kalorier om dagen igen, men ca. 1200 er mit mål, indtil videre. Så vidt jeg kan læse mig frem til, skal jeg sætte forbruget langsomt og stille op igen, for ikke at tage på. Mit spørgsmål er så, om det her er en ok måde at gøre det på? Jeg vejer mig en gang i ugen, og hvis min vægt forbliver den samme (62 kg, 173cm høj), sætter jeg kalorieforbruget ca. 100 kcal op. Er det er ok måde, eller har du/I et bedre forslag? KH. Kcal-tøssen :P

Svar:
Hej med dig.
Så vidt jeg forstår dit spørgsmål, ønsker du at holde den vægt du har nu og ikke tabe dig yderligere, men heller ikke tage på. Jeg er helt enig i at 700-800 kalorier om dagen er alt for lidt, 1200 kalorier om dagen synes jeg faktisk også er alt for lidt. Hvis alt er regnet med og du kun spiser 1200 kalorier om dagen vil du helt sikkert fortsætte med at tabe dig. Din nuværende vægt er jo fuldstændig normal, så det burde ikke være nødvendigt for dig at bruge tid og resurcer på at tælle kalorier hver dag.
Jeg vil i stedet foreslå at du følger gode gamle husmorråd, spiser varieret mad med masser af grønsager og undgår alt for fed mad, slik, chips, sodavand osv. Det er super at du dyrker fitness hver anden dag, fortsæt endeligt med det. Hvis du så spiser sundt og undgår de ting jeg har nævnt (man må selvfølgelig godt få lidt lørdagsslik engang imellem) så tror jeg det regulerer sig selv nogenlunde og du vil holde din vægt.
Hvis du nu skulle tage på igen, kan du jo godt prøve at tælle kalorierne igen, men det skulle så mest være for at finde ud af hvor der måske skal skæres lidt ned.
Held og lykke med det. God appetit og træning. Skriv endelig igen.
Med venlig hilsen Morten