ængstelig invasiv
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hey Jeg har personlighedsforstyrrelsen ængstelig invasiv. Hvad er det helt præcist?. Hvor mange har det i Danmark? Betyder det jeg er sindsyg? er det noget man kan slippe af med? Hilsen mig

Svar:
Hej med dig!
Det er ikke rart at have en diagnose man ikke helt ved hvad betyder, så det er alletiders du spørger. Jeg kender en del til psykiatrien, så lad mig prøve at beskrive det lidt nærmere.
Vi er allesammen forskellige og har forskellige måder at klare dagligdagens udfordringer på. Fx er nogen glade for at diskutere mens andre helst vil undgå det, nogens humør svinger lidt, andres meget osv. Man kan sige at man finder sin egen stil. For 5-10% af befolkningen giver denne personlige stil problemer i hverdagen, fx kan det være svært at få nye venner, kæreste eller tage en uddannelse hvis man let bliver bange eller bekymret og helst vil undgå nye mennesker.
Der findes flere forskellige personlighedsforstyrrelser og den ængstelig evasive er en af dem. Typisk er folk med denne personlighed meget generte, følsomme overfor afvisninger, bekymret for at der skal ske noget farligt med dem selv eller andre og har tit svært ved at være tæt på andre mennesker.
Det er svært at sige præcis hvor mange der har den personlighedsforstyrrelse du har, men det handler om mange tusinde i Danmark - så du er bestemt ikke alene! Jeg synes heller ikke du skal betragte dig selv som sindsyg. Der er hverken medicin eller terapi der vil kunne fjerne din personlighed (heldigvis), men med professionel hjælp kan du lære at kunne de ting du gerne vil så du ikke bliver begrænset af din personlighed.
Håber det hjælper lidt. Der er meget at læse om emnet på nettet, men check altid hvor oplysningerne kommer fra. Der er mange der gør sig kloge på emnet men i virkligheden ved man meget lidt fx om hvorfor nogen udvikler personlighedsforstyrrelse. Spørg evt. din læge hvis du læser noget du undrer dig over.
Bedste hilsner
Asger