Soveaftaler når man er uudviklet?
brevkassespørgsmål af
Amanda
14 år
Pigerne i klassen og parallelklassen er begyndt at sove ret meget sammen. Der er også et par stykker der har spurgt mig. Men jeg ved ikke rigtigt. De andre piger er udviklet og har store bryster og numser og jeg er helt uudviklet. Jeg har ikke antydning af bryster eller hofter og behøver ingengang shave forneden lissom de andre for har næsten ingen hår. Så jeg har altså ikke sagt ja endnu for synes jeg har for lidt at byde på når de ligger der med deres kvindelige former og jeg ingen har. Jeg synes jeg har for lidt at komme med. Omvendt har jeg jo også lyst til at sige ja for det er jo også spændene og på en måde synes jeg også jeg er klar. Men ikke rigtig fysisk så ved ikk hvad jeg skal.

Svar:
Kære dig,
Jeg er glad for at du har mod på at skrive ind til brevkassen om dine tanker og følelser. Det lyder til at, du er i en udfordrende situation, hvor du føler dig usikker på grund af din kropslige udvikling er forskellig i forhold til pigerne fra klassen og parallelklassen. Du er bestemt ikke alene med den slags tanker. Jeg tænker faktisk de fleste har prøvet at være usikre på deres egen krop.
Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at alle piger udvikler sig i deres eget tempo. Nogle piger udvikler sig tidligere end andre, og det er helt okay og naturligt i jeres alder. Det er derfor vigtigt at huske på, at det ikke er dine kropslige former der definerer dig som person. Du er mere end dit udseende, og de inviterer dig med for den du er som person!
Soveaftaler kan være en anden måde at styrke jeres relationer på. I forhold til at deltage i soveaftaler er det vigtigt at du lytter til dine grænser og mærker efter, så det bliver en god oplevelse og du ikke føler dig presset til at deltage. Hvis du er i tvivl kan du overveje at give det en chance. Måske bliver du netop positivt overrasket over at det med kroppen slet ikke fylder så meget som du tror. Hvis du slet ikke føler dig klar eller komfortabel med det, så er det helt okay at sige nej, og vente med at deltage til du føler dig klar.
Hvis det føles rigtigt for dig, kunne du overveje at tale med en veninde fra klassen om, hvordan du har det. Måske vil du opdage, at der er andre, der føler på samme måde, og I kan støtte hinanden. Når jeg nævner det, tænker jeg, at det kan være med til at bidrage til, at mindske din usikkerhed omkring din kropsbygning sammenlignet med andre piger. Ved at have sådan en samtale kan det være, at du føler dig mere tryg og får mod på at deltage i soveaftaler med pigerne fra klassen og parallelklassen.
De bedste hilsner
Camilla