Snæver forhud
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg kan ikke trække forhuden tilbage på min tissemand, hverken i slap eller eregeret tilstand. Det gør ikke ondt, men jeg undrer mig stadigvæk over, hvad det kan skyldes, og om man kan eller bør gøre noget?
Jeg vil især gerne have fjernet det gule "pus" der sidder under min forhud. Mener det blev kaldt fedt fra en biologiundervisning😂

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du skriver.
Jeg kan forstå, at du undrer dig over, hvorfor du ikke kan trække forhuden tilbage på din tissemand.
Snæver forhud/forhudsforsnævring (på latin: Phimosis) er når forhuden er stram og ikke kan trækkes tilbage over hovedet af tissemanden. Det er som udgangspunkt ikke farligt. Det er en hyppig tilstand i barnealderen, som de fleste vokser fra. Det ses hos under 2% af teenagere.
Forhudsforsnævring kan være medfødt eller det kan udvikles senere i livet, fx. pga. en betændelse i forhuden. Det er derfor vigtigt at få afklaret, om det er noget som du har haft hele livet, eller om det er nyopstået. Desuden er det vigtigt at få afklaret, om du har smerter ved erektion, problemer med vandladningen/urinstrålen eller tegn til betændelse i forhuden såsom rødme, hævelse, varme eller smerte. Derfor er det vigtigt at du opsøger din læge, så I kan få snakket om disse ting, og din læge kan undersøge din forhud. Din læge kan afgøre om der er tale om forhudsforsnævring, betændelse i forhuden eller noget helt tredje.
Hvis det er forhudsforsnævring du har, er der forskellige behandlingsmuligheder. Målet med behandlingen er at bedre de gener, som du kunne have (f.eks. så du nemmere kan rengøre dig under forhuden og forhindre udviklingen af betændelse). Man kan forsøge at behandle forhudsforsnævringen med en binyrebarkhormon-creme i nogle uger. Denne creme kan man få udskrevet af lægen. Hvis cremen ikke virker, kan man operere forhuden. Det kan nogle gange gøres med et enkelt klip, andre gange skal der en omskæring til. Det er vigtigt at få behandlet forhudsforsnævring, hvis man har symptomer, da der ellers kan opstå komplikationer såsom betændelse i forhuden, besværet vandladning, blærebetændelse eller forværring i forsnævringen.
Det er altid vigtigt, at du er opmærksom på at have en god hygiejne.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner,
Emilie
Læge