Snydt til 9 klasses afgangseksamen

brevkassespørgsmål

Snydt til 9 klasses afgangseksamen

brevkassespørgsmål af
Anonymt
15 år

Hej

I dag havde alle 9 klasser afgangsprøve i matematik. Jeg klarede den godt indtil jeg til sidst, der tiden var slut, kiggede jeg på en af min klassekamerat opgave og tog svar. Det en sætning og jeg ved ikke hvad der var med mig i dag, men jeg skrev fuld præcis hvad min kammerat skrev. Jeg rigtig bange. Har været ind på alle hjemmesider om snyd og føler ikke der står noget. Jeg beder til Gud og spørg virkelig om en sød censor eller en censor der ikke ligger mærk til det. Jeg bange for det bliver opdaget. Hvis det gøre, hvad kommer der til at ske? Får jeg kun -3 eller bliver jeg også bortvis fra den gym jeg vil ind på? Jeg rigtig bange, men jeg ved at jeg vil være så ærlig når de spørg mig. Jeg fortryder det så meget og ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvad kommer der til at ske? Alt andet, bare ikke, at jeg ikke kommer ind på gym:(

ønsker svar hurtigt, for jeg er ved at dø af frygt.

Svar:

Kære du

Jeg kan godt forstå at du er nervøs for hvad der kan ske. Nogle gange kommer vi til at træffe nogle dårlige beslutninger. Det gør alle mennesker. Når du fortæller om det der skete, tolker jeg det som om du gik lidt i panik, til sidst, og så så traf du en hurtig beslutning om at skrive et af din klassekammerats svar af.

Når nu det kun var en enkelt sætning ud af en hel eksamen, er det måske ikke så afgørende for den samlede eksamen? Det kan både betyde at ingen vil lægge mærke til det, eller at man vil se mere mildt på fejlen, hvis det bliver opdaget. Men helt ærligt, så kan jeg ikke sige dig, hvad der vil ske. Det er du nødt til at vente og se.

Måske skulle du overveje at fortælle om det her, til dine forældre. Måske er det ikke det du har mest lyst til, men det er bare ikke særlig rart at gå med den her usikkerhed, og skulle vente i flere dage, eller uger før du finder ud af hvad der sker. Dine forældre kan måske råde dig til hvad der er bedst for dig at gøre, og måske også hjælpe til at finde ud af hvad der kan ske.

Og HVIS det bliver opdaget, så tror jeg virkelig du vil blive glad for at du allerede har talt med dine forældre, så du ikke både skal forholde dig til skolen, og samtidig skal til at forklare dine forældre det hele på samme tid.

Som du beskriver det, lyder det du har gjort, som noget der måske slet ikke kan betragtes som snyd, fordi en enkelt sætning ud af en hel opgave er meget lidt. Men jeg ved det ikke.

Jeg vil råde dig til at snakke med dine forældre, så du ikke skal gå alene med den her frygt, og så krydser jeg fingre for at det hele ender godt, og du kommer godt videre på det gymnasie du ønsker dig.

De bedste hilsner Lukas

Lukass billede
Lukas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål