Snakke om tingene
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg skriver fordi at jeg for en uges tid siden mistede min mormor efter en kamp mod leukæmi, vi fik at vide i oktober 2012 at hun ikke ville overleve sygdommen og siden da har det været rigtigt hårdt for hele min familie, især mig, men da jeg aldrig rigtigt før har snakket ud om mine følelser og tanket omkring sådanne ting er det også rigtigt svært for mig, jeg føler ikke rigtigt at jeg kan snakke med min familie om det men en af mine gode veninder har tilbudt at snakke med mig flere gange da hun godt kan se og fornemme hvordan jeg går og har det, jeg tog på et tidspunkt imod tilbuddet men jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at snakke omkring det da jeg på en eller anden måde ligesom var bange for at åbne en sårbar del af mig overfor andre og jeg vidste at jeg ville bryde ud i gråd vis vi begyndte på emnet og den side af mig selv er jeg også på en eller anden måde bange for at vise frem, kan jeg på nogen måde blive bedre til at snakke ud om de her ting? Det begynder at gå mig rigtigt meget på især fordi det begynder at påvirke min evne til at koncentrere mig i skolen osv.

Svar:
Hej med dig
Det gør mig ondt, at du har mistet din mormor. At sørge er en hård byrde for alle. Som du selv skriver, så er det svært at lukke op.
Sådan havde jeg det også da min bror døde. Jeg syntes faktisk, at du skal bruge din veninde. Hun har været super cool og tilbudt dig, at hun godt vil tale omkring det. Det vil være en hård omgang når du har talt med hende. Du vil føle dig træt og brugt. Men det er fordi, at du bruger dine følelser når du taler om din elskede mormor og alle de tanker det har sat i gang. Men jeg vil samtidig love dig, at når du først får taget hul på din snak, så vil du samtidig føle (måske ikke lige samme dag), at du får mere overskud samt mest vigtigt af alt, du vil føle dig forstået og ikke alene. For sorgen gør, at man lukker sig inde.
Jeg vil råde dig til, at tale med din veninde. Hvis du syntes det er svært, så bed hende læse det du har skrevet og evt. mit svar. Så behøves du ikke forklare hvorfor!?
Æret være din mormors minde.