Smidt ud hjemmefra
brevkassespørgsmål af
x
18 år
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 18 år. Jeg går i gymnasiet og jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i over et halvt år (vi er bege 100% danskere). Min kæreste er måske ikke verdens bedste forbillede og det ved jeg godt. Hans familie er lidt noget rod og han forsøger nu at klarer gymnasiet for 3 gang, men det ændre ikke mit billede på hvor meget vi elsker hinanden, holder sammen og hvor godhjertet han er. Problemet er dog at min familie ikke kender ham særlig godt og syntes han er en samfundstaber og at jeg laver kriminelle ting når jeg er hos ham, hvilket vi på ingen måde gør og aldrig kunne finde på. Men jeg kan ikke overbevise mine forældre om det, og de har derfor valgt at smide mig ud hjemmefra...
Mit største problem er så  bare at jeg er under uddandelse og intet arbejde har, så jeg står i økonomiske vansklighedder.
Hvad er dit bedste råd på hvad jeg skal gøre?
Tak for din opmærksomhed og hjælp på forhånd.
KH X

Svar:
Hej X
Det lyder sørgeligt, at dine forældre smider dig ud, pga dit forhold til din kæreste. Men du kan lide ham og det lyder som om I har et godt forhold til hinanden. Måske kan det være dine forældre er bekymrede for at din kæreste kan være en dårlig indflydelse og derfor reagerer så kraftigt. Det er vigtigt at arbejde på at have et godt forhold til dine forældre, ikke at du behøves at være enig med dem, eller at du skal droppe din kæreste, men det er altid godt at have gode relationer med ens nærmeste. Du skriver, at de ikke kender ham så godt. Kunne det være en ide, at I laver noget hvor dine forældre har mulighed for at lære ham bedre at kende? Ofte frygter man det man ikke kender og dine forældre har måske nogle forestillinger om din kæreste, som ikke stemmer overens med virkeligheden. De forestillinger skal udfordres og det gøres de bedst ved at de bruger noget mere tid sammen med ham.
I forhold til uddannelse og din økonomiske situation - 18-19 årige kan som udgangspunkt kun få SU som udeboende, men - man kan få dispensation så man kan få en højere sats, hvis man opfylder nogle bestemte kriterier. I dit tilfælde vil det være:
Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom)."
Du kan læse mere på SU´s hjemmeside: http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/bopael-og-su-satser/
Du bør kontakte den, som har med SU at gøre på dit gymnasium. Det er nemlig uddannelsesstedet, der afgør, om du kan få en mere i SU.
Hvis du ikke har fundet et sted at bo, findes der ungdomsboliger og kollegier. De fleste byer med et gymnasium har ungdomsboliger. Du kan finde en oversigt over ungdoms- og kollegieboliger her: http://www.ungdomsboliger.dk/ Ellers er det en god ide at kontakte kommunen, de kan i nogle tilfælde hjælpe med at finde en bolig.
Du er velkommen til at skrive igen eller at bruge cyberhus chatten, hvor du kan skrive med en rådgiver.
Håber du finder ud af det.
Varme hilsener
Henrik