Smerter ved sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus, Min kæreste og jeg har været sammen i lidt over to måneder, og jeg er meget forelskede i ham. Vi tog hinandens mødomme kort tid efter vi var blevet kærester. Jeg er nu på p piller, og det har jeg været i ca en månede. Men nu til mit spørgsmål. Når vi har sex første gang efter et stykke tid (vi går på en efterskole hvor man ikke må have seksueltsamkvæm, så der går lang tid i mellem vi har sex) er det rigtig dejligt, de først “ryk” gør altid lidt ondt, men det bliver hurtig rigtig godt, og jeg plejer som regel at komme næsten hver gang vi gør det. Men efter den første gang, gør vi det f.eks. 2-3 timer efter, og her kan det godt gøre ondt i længere tid før det bliver dejligt. Hvis vi så er sammen sådan en hel weekend og gør det meget, kan det godt gøre rigtig nas. F.eks. Så kan vi gøre det to gange om fredagen, 3-4 gange om lørdagen, men her gør det ondt i længere tid under samlejet. Men så hvis vi gør det om søndagen og der kun går ca. 1-2 timer i mellem så gør det ondt gennem hele samlejet. Og hvis min kæreste bare giver mig finger i en weekend hvor vi har været sammen og haft sex 1-2 gange, så er det virkelig overhovedet ikke rart. Jeg er meget ked af det over det, græd også her for leden da det simpelthen gjorde virkelig ondt. For ca en månede siden gik jeg til lægen med det og fik fortaget en gynækologisk undersøgelse. Min læge kunne ikke findee noget unormalt, men sagde at det godt kunne give svie når han kom op i mig (hvilket han gør hver gang vi har sex). Jeg fik en pillekur på apoteket, som jeg skulle tage i seks dage. Men den virkede ikke rigtig. Vi havde sex de sidste 2-3 dage af kuren, og jeg mærkede ingen forskel. Mener pillerne hed noget med lactocare feminine og det var en pink indpakning. Så nu ved jeg ikke om jeg skal gå til lægen med det igen, eller om det bare er sådan det er? Jeg er megaked af det over det, for jeg vil gerne have sex med min kæreste hele tiden og selvfølgelig uden det gør ondt. Han er meget forstående overfor mine smerter, og vil helst ikke have sex med mig hvis det gør ondt, så gør det også ondt på ham, siger han (altså psykisk). Jeg håber meget i/du kan hjælpe mig. Hilsen mig

Svar:
Hej med dig
Dejligt, at du har mødt en sød dreng og at I har det godt sammen. Håber jeg kan hjælpe med dit spørgsmål.
Godt at du har været ved lægen og jeg tror godt, at jeg ved, hvilke tabletter du har fået. Det er tabletter som kan være med til, at "skabe et godt miljø i din skede". Det er nemlig sådan, at du som kvinde har en skede/vagina som har et bestemt miljø og et bestemt ph. Det miljø skal være i balance. Ens skede/ vagina består af elastisk væv, som kan udvide sig og trække sig sammen. I vævet i og omkring din skedeåbning er også en masse kirtler, som er med til at skabe det miljø og den bedste pH i din skede.  Det er fx derfor, at mange piger har udfordringer med udflåd fra skeden - som kan svinge meget i mængde. Det er en del af "miljøet" i din skede og helt normalt. Det er også pga af det miljø, at man kan få svamp i skeden - det sker fx. når der er ubalance i miljøet, - så kan man få svamp, og det kan behandles.
Når man er tændt før og under sex, så går der et hormonelt system igang i din krop som gør, at du bliver tændt og parat til sex samt bliver våd ( fra de kirtler i din skede og skedeåbning. De gør, at du kan blive fugtig forneden bare ved tanken om sex). På den måde, kan din kæreste bedre trænge op/ glide op i dig, for du og din skede er "parat". Du skal forestille dig, at din skede/vagina er en slimhinde - ligesom en slimhinde i din mund og på dine læber. De kan være fugtige og de kan være tøre. Hvis noget er tørt, så gør det ondt, når man "gnider noget imod" - og det er det, der sker i din skede, når I har sex flere gange. Hvis man har meget sex, ja så kan slimhinden i din skede måske ikke "følge med". Det kan man afhjælpe med, at man tager nogle tabletter man skal proppe op i skeden og sove med om natten eller en intimcreme/gel. På apoteket, da kan man købe en masse forskellige produkter fra fx. mærket "vivag" eller apotekets eget mærke. Man kan få intimtabletter og intimcreme til tørre slimhinder, som lindrer og tilfører fugt til din skede - ligesom en læbepomade til dine læber eller en lotion til din hud. Prøv at google det. Du skal endelig ikke være bange for, at dyrke sex. I lyder meget fornuftige og godt du beskytter dig. Husk, at hvis han kommer i dig uden kondom, så skal du "tisse af" bagefter, så du ikke får urinvejesinfektion, da dit urinrrør sidder næsten samme sted som din klitoris. Ved urinvejsinfektion svier og brænder det, når du tisser og du kan få ondt i hele underlivet. Hvis I bruger kondom, så kan kondommet også være er med til at udtørre slimhinden - så prøv at bruge et kondom af et andet mærke eller med glidecreme i. Som læge, så skal jeg råde jer til at bruge kondom når I dyrker sex.
Endvidere, så husk at lade være med at vaske dig med sæbe forneden. Vask kun med vand eller med sæbe specielt lavet til intimvask. Det er meget mildere og ikke med til at tørre dine slimhinder i din skede og i dine skamlæber ud.
Håber, at du kunne bruge mit svar:)