Smerter ved motion
brevkassespørgsmål af
Alberte
21 år
Hej Jeg fik opsat en hormonspiral for 3 måneder siden. Jeg startede i fitnesscenter et par uger siden og jeg går/løber meget på løbebånd i et højt tempo + crosstrainer for at varme op. Mit problem er bare at jeg får ondt i venstre side af underlivet ved brug af løbebånd og crosstrainer. Det føles som sådan et kraftigt sidestik. Det sidder nederst i maven/ underlivet og føles primært der men også lidt i den anden side af underlivet. Det kommer ca efter jeg har gået på løbebånd i 5 min men jeg ignorerer det bare og fortsætter. Men det kan da ikke være normalt. Er det min spiral der giver de smerter?? Netop i den side har jeg problemer med hoftebøjeren og jeg er ret øm der fordi jeg strækker den ud men det føles mest som noget irritation. Jeg tænker bare det kan vel ikke sætte sig helt derop? Jeg tænkte lidt om jeg kunne have forstrukket nogen muskler der men der er bare gået flere uger nu og det bliver ikke rigtig bedre.. burde jeg gå til lægen eller gynækolog og se om min spiral ligger rigtigt. Men det tror jeg nu den gør. Jeg begynder nemlig at blive lidt bekymret for om der er noget galt men kan ikke rigtig se hvad det skulle være men det fortsætter bare med at gøre ondt. Det er sådan jeg har lyst til at stoppe men jeg gør det ikke.. Hilsen en meget forvirret pige

Svar:
Kære Alberte.
Tak for dit spørgsmål :)
Først og fremmest, så er det rigtig godt at du anvender prævention! En spiral er en virkelig god metode som virker lokalt og som ikke kræver at man skal huske at tage en pille hver dag.
Hvis ens spiral sidder korrekt, så mærker man den ikke i det daglige. Nogle gange når en spiral sidder forkert, kan den give de symptomer som du beskriver. Andre tegn på at den sidder forkert er uregelmæssige blødninger/pletblødninger, kraftigere smerter under mens og smerter under samleje.
En anden forklaring på dine smerter kan være sportsrelaterede/muskelrelaterede, som du selv siger.
Det er svært at afgøre på afstand. Derfor synes jeg at du skal tage en tur til din egen læge. Her kan han/hun foretage en gynækologisk undersøgelse mhp. at se om dine spiraltråde kan ses. Hvis din læge er i tvivl, så kan du evt. henvises til en gynækolog, hvor man kan skanne og se om din spiral sidder rigtigt.
Husk at være opmærksom på hvis du får feber eller udflåd der lugter mere end normalt.
Håber du fik svar på dit spørgsmål.
De bedste hilser
/ H