Smerter i underlivet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hejsa
jeg skriver til jer pga. jeg i 4 dage har haft smerter i underlivet (nederste del af maven) og i min skede som det føles (Ikke den ydre del med skamlæber og åbning). det minder lidt om menstruationssmerter i selve underlivet, men skeden ved jeg ikke hvorfor. i øvrigt er min menstruation også 5 dage forsinket og det virker til at være underligt. i hvert fald ikke særligt behageligt.. jeg har researched lidt på nettet, men forskellige svar på det som jeg ikke søger, men svar på de forskellige former for smerter. så selvfølgelig er der intet hjælp at hente. så mit spørgsmål lyder selvfølgelig på, hvordan det kan være at jeg har disse smerter? de er der ikke hele tiden, men det meste af tiden. Jeg har ikke ondt under samleje eller efter, da jeg har en kæreste. vi har været fast kærester i 2 år nu og ingen af os har været sammen med andre, men stort set været sammen hver dag og ikke med andre, så vi er meget isoleret faktisk medmindre det er familie. Hvad kunne det eventuel tyde at det kunne være? jeg er rimelig bekymret, så det ville være dejligt med en der rent faktisk kunne hjælpe mig med min bekymring.
mvh den bekymrede.

Svar:
Hej med dig
Der kan være forskellige årsager til smerter i underlivet, altså smerter i den nedre del af maven og/eller kønsorganerne. Smerterne kan stamme fra selve kønsorganerne men også fra urinvejene eller tarmsystemet. Ud fra det, du skriver, kan jeg således ikke fortælle dig, hvad der ligger til grund for netop din smerte, men hvis smerten ikke har fortaget sig og din menstruation stadig ikke er kommet, så bør du kontakte din læge og få taget en graviditetstest. Din læge vil kunne stille dig flere spørgsmål og undersøge dig for at komme årsagen nærmere.
Hyppige årsager til akutte underlivssmerter kunne bl.a. være en urinvejsinfektion, hvor du hyppigt må ud på toilettet og oplever svie ved vandladning, ubehag over blæren og evt. har lidt blod i urinen. Spontan abort ville også give smerter i underlivet, som regel startende som stærke menstruationssmerter med efterhånden tiltagende blødninger fra livmoderen. En anden årsag kunne være en bristet cyste på æggestokken, her vil smerten oftest gå i sig selv ret hurtigt. Blindtarmsbetændelse og underlivsbetændelse kan også give akutte underlivssmerter. Ligeledes vil en graviditet uden for livmoderen give varierende smerte, udeblevet menstruation eller uregelmæssige småblødninger.
Jeg håber, at du i mellemtiden har fået det bedre og har fået menstruation. Hvis ikke, så synes jeg som sagt bestemt at du bør opsøge din læge for at få det afklaret!
De bedste hilsener
Tatjana