Smerter efter anal
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej Brevkasse,
Jeg skriver til Jer, da jeg har et problem, som jeg gerne vil have jeres besyv med på.
I går, lørdag, havde jeg analsex for første gang. Det var ikke de ideelle omstændigheder, da det foregik et offentligt sted, med en fyr jeg ikke kendte, uden adgang til smørelse og desværre heller ikke med mit samtykke. Jeg ønsker som sådan ikke svar på, om det skal anmeldes eller ej, da jeg har været udsat for en voldtægt førhen og desværre ikke blev taget seriøst.
Mit problem er, at jeg undervejs og efterfølgende har haft ekstreme smerter i og omkring anus. Jeg er selv sygeplejestuderende, og jeg tænkte blot, at det handlede om en analfissur, som jo desværre er ret normalt efter analsex. Dog har jeg stadig mange smerter, og i morges var jeg heller ikke i stand til at holde på afføringen, så jeg sked vitterligt i bukserne, hvilket ikke er særligt rart, og specielt ikke i en alder af 21 ;-). Det var dog kun én gang, og jeg har efterfølgende været i stand til at holde på afføring, dog ikke på prutter.
Bør jeg søge læge med dette?
På forhånd tak for hjælpen og for jeres engagement.
Mvh Anonym

Svar:
Kære Anonymt
Det må have været en rigtig modbydelig oplevelse du har haft. Det er helt urimeligt og slet ikke i orden. Jeg er ked af at du før har oplevet ikke at blive taget alvorligt, og med sådan en oplevelse, kan jeg godt forstå, hvis du ikke synes det giver mening at anmelde.
Jeg synes du skal overveje, i hvert fald at kontakte et af landets centre for voldtægtsofre. Selv om du ikke ønsker at anmelde, så kan det være godt at få talt med en professionel om sådan en oplevelse, så du ikke skal gå alene med det. Du kan henvende dig nu, eller senere, hvis du ikke kan overskue det lige nu. Du kan se hvordan du kan få hjælp her: https://www.voldtaegt.dk/fa-hjalp/
I forhold til dine smerter så lyder det meget sandsynligt, at du har fået en eller flere rifter i huden ved endetarmsåbningen. Det er ikke ualmindeligt ved anal sex, og yderligere sandsynligt ved et overgreb som du beskriver.  I langt de fleste tilfælde heler rifterne af sig selv, uden behandling.
Når du allerede har oplevet bedring i forhold til at kunne holde på afføring i løbet af den første dag, vil jeg vurdere at det går den rigtige vej, men hvis du har vedvarende smerter efter nogle dage, synes jeg afgjort du skal blive tjekket, for en sikkerheds skyld.
Mange tanker Julie