slankekur?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej jeg vil gerne tabe mig et kilo. jeg er 165 høj og vejer 60 kilo. har du nogle gode tips til hvordan jeg taber mig nemmest? jeg prøver at leve sundt, men er på su og bor sammen med min kæreste, så det er lidt svært at få pengene til at række, når de sunde ting er de dyreste:-P vi skal også starte i fitness center, mensom sagt er pengene lidt et problem så det har vi udskudt lidt. håber du har nogle gode tips. :)

Svar:
Hej med dig.
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, for det kan ofte virke helt uoverskueligt at komme igang med en sundere livsstil, når man ikke føler der er råd til sunde fødevarer og fitness.
Du skriver at du gerne vil tabe ét kilo Det er umuligt for mig at bedømme din kropsammensætning ud fra din højde og vægt. Samtidig synes jeg altid det er en god idé at spise sundt og dyrke motion, så alene det at få en sund livsstil vil muligvis ændre på din kropssammensætning, men ikke nødvendigvis din vægt! Grunden til at jeg skriver det med din kropssammensætning er, at du skal være opmærksom på at man sagtens kan tage på i kilo når man begynder at dyrke regelmæssigt motion, da man får større muskler (og måske mindre fedt).
Hvis vi starter med motionen. Jeg kan sagtens forstå hvis I ikke kan få råd til at gå i fitnesscenter på SU. Heldigvis er det ved at være forår, så mit forslag er at I udnytter at vejret er til at man kan dyrke motion udenfor. En af de allerbedste motionsformer til hurtigt at få en bedre kondition (og effektiv fedtforbrædning) er løb, da man træner ved høj intensitet. Noget af det bedste ved løb er imidlertid at det eneste man skal bruge er noget træningstøj og et par sko (helst løbesko). Der findes efterhånden mange løbeprogrammer på nettet for både begyndere og øvede, så det er bare med at klikke sig lidt rundt (evt. på fitliving og iform). Løb er naturligvis bare én af mange forskellige motionsformer man kan dyrke ud i naturen, og man kan jo altid starte med at gå ture (i rask tempo) regelmæssigt.
I forhold til kosten, kan jeg sagtens følge dig i at det kan være rigtig dyrt hvis man skal følge alle mulige spændende opskrifter. Mit råd er derfor at starte med det mad i allerede laver, og så komme nogle flere grøntsager i det. Eksempelvis kan I lave en helt almindelig kødsovs, hvor I kommer gulerødder, bladselleri, champignon (eller hvad I nu kan finde på) og så evt. skære ned på kødet. Hvis I spare på kødet, får I råd til nogle forskellige grøntsager i stedet. I kan selvfølgelig også lave af samme mængde kød, og så fryse det I ikke får spist eller lave det om til fx. chili con carne, ved at tilsætte bønner, til dagen efter.
Udover at få flere grøntsager hver dag, kan man også udskifte lyse varianter af brød og pasta, med fuldkornsprodukter. Fuldkornsprodukter indholder flere kostfibre, som udover at være gode for fordøjelsen også giver en større og længerevarende mæthedsfornemmelse. På den måde skulle man gerne kunne holde sig mæt længere, men det kræver at man bliver rigtig god til at mærke efter hvornår man er sulten i stedet for at kigge på klokken, som vi ellers alle sammen gør :-)
Min pointe er, at det ikke behøver at være dyrt at spise sundt, hvis man planlægger måltiderne godt, udnytter resterne og bliver bedre til at lytte til sin krop. På samme måde kan motion blive meget billigt hvis man udnytte de gratisglæder i naturen, det handler bare om at være kreativ :-)
Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd...
Mange forårs hilsner
Anne Marie