Skæve ben
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg har længe ledt efter svar på dette spørgesmål, og det er om man kan gøre noget mod skæve ben, ved ikke om dette er stedet og få hjælp til dette men ved ikke hvor jeg ellers skulle skrive henne. Jeg så der på et tidspunkt var en der spurgte om hjælp fordi han var hjulbenet, men det problem har jeg ikke jeg har nemlig det modsatte mine knæ går mere indad. Det ikke vildt slemt men nok til jeg ligger mærke til det, og hvis jeg taler med folk ligger de også mærke til det. Det nok også fordi jeg er meget tynd, så har meget tynde ben fordi jeg har et højt stofskifte. Så ville spørge om i kender nogle øvelser for at få mere lige ben eller hvordan man kan træne sig støre omkring benene uden at tabe sig.

Svar:
Hej!
Det at falde indad med knæene kan også kaldes ’kalveknæ’. Jeg er usikker på helt hvor meget forkellige øvelser og andre tiltag kan korrigere på "det kosmetiske", men der er forskellige ting man kan gøre for at aflaste og styrke de muskler der støtter op omkring knæet, og måske har det også en indvirkning på det visuelle.
Het overordnet går det ud på at få trukket strukturerne på indersiden af knæet fra hinanden ved stræk, og at få ydersiden klemt sammen. Ikke sjældent har dem med kalveknæ tendens til nedfalden svang, ’platfod’, hvor svangstøtte i sko (feks indlæg) kan hjælpe, ligesom at træne at løfte svangen op (kortfodsøvelse). Her gøres foden kort/trækker den sammen, bøjesr knæet lidt, mens fodsvangen lyftes op. Kan gøres flere gange daglig. Det kan hjælpe at styrke muskulaturen omkring bækkenet , specielt på ydersiden, som kan trænes med side-bro/side-planken. Blandende benøvelser er også fornuftig med langsomt øgende belastning alt eftersom du får bygget styrken op. Hvis man vil have mere specifik og individualiserede øvelser kan det være en idé at kontakte en fysioterapeut.
De bedste hilsner,
Rebecka