skæv
brevkassespørgsmål af
Kristoffer
16 år
Er det egentlig ulovligt at være påvirket af euforiserende stoffer i DK, jeg kan nemlig godt blive i tvivl da det er ulovligt at være i besiddelse af dem osv.

Svar:
Hej Kristoffer
Rigtig godt spørgsmål du stiller. Det er eksempelvis ulovligt at være påvirket af euforiserende stoffer, hvis man skal køre bil, helt ligesom man ikke må være beruset.
Men ud over det så bliver svaret sådan lidt et både/og svar. Man kan ikke blive straffet for at være påvirket af eksempelvis hash, og kun for at være påvirket. Men som du selv siger så er det ulovligt at være i besiddelse af euforiserende stoffer. Og medmindre nogen har kommet stoffer i din drink, eller på anden måde givet dig stofferne mod din vilje, eller uden at du ved det, så er du jo blevet påvirket fordi du har været i besiddelse af et euforiserende rusmiddel...og det må du ikke være. Så medmindre du er blevet tvunget, kan du ikke være blivet påvirket uden først at være i besiddelse, så man kan i princippet ikke helt adskille de to.
I praksis kan du ikke straffes for, alene, at være påvirket medmindre det betyder at du samtidig overtræder anden lovgivning. Eksempelvis lov om kørsel af bil, mens du er påvirket.
Det er først hvis du har euforiserende stoffer på dig, eller i dine ejendele, at du kan straffes.
Håber svaret giver mening, selv om det måske ikke er helt så enkelt.
Mange hilsner Karsten