Ingen gode ting ved piger
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
min dejlige kæreste mener at der ingen gode ting er ved at være pige kan det virkelig passe?!
hun er en meget introvert, blufærdig og ikke mindst genert pige så sådan noget som at de har bryster er ikke en god ting fordi så får hun opmærksomhed fra andre hvilket hun ikke kan lide:(
dog når man først lærer hende at kende er hun slet ikke genert eller noget det er en slags skorpe man lige skal grave igennem for at finde diamanten
så spørgsmålet går på hvordan jeg kan forklare hende at der er gode ting ved at være pige og hvilke ting som er gode?!
mvh. den halv bekymrede kæreste

Svar:
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Hvor er din kæreste dog bare heldig ar have en kæreste som dig, som bekymrer sig for hende, og som gerne vil hjælpe hende til at få et bedre forhold til det at være pige/kvinde og måske et bedre selvværd. Det er simpelthen så sødt af dig at skrive herind med den intention at hjælpe hende på vej. Jeg synes, at det er så sejt, at du måske forsøger at forstå, hvordan din kæreste har det og jeg vil forsøge at rådgive dig så godt som muligt.
Det er meget forskelligt, hvordan kvinder oplever at være kvinder. Derfor er det svært for mig at svare dig på, om det virkelig kan passe, at der ikke er nogle gode ting ved at være kvinde. De ting, som jeg måske synes er gode ting, kan hos andre kvinder opleves som negative. På den måde er det en subjektiv oplevelse at være kvinde ligesom det er en subjektiv oplevelse at være mand.
Uden at kende din kæreste, så kunne jeg forestille mig, at din kæreste måske er en fase, hvor hun er ved at blive en kvinde og lære sig selv bedre at kende som en kvinde.  Jeg ved fra flere piger i teenageårene har det lidt "akavet" med f.eks. deres kroppe og som, ligesom din kæreste, føler, at de får uønsket opmærksomhed på deres kroppe. Det kan være, at man måske føler sig som et objekt og får meget uønsket opmærksomhed på ens kvindelige former. Der er også mange kvinder, som oplever, at kroppen gennemgår rigtig mange ting. F.eks. menstruation, prævention og smerter, samt mange humørsvingninger, der kan komme omkring de ting. Jeg kender flere kvinder, som ikke synes, at det er særlig fedt at være kvinde på de områder, fordi kroppen går igennem rigtig mange ændringer. Måske er det også nogle af de ting, som din kæreste oplever, og som hun mener, når hun siger, at der ikke er nogle positive ting ved at være kvinde? Mon I har haft en snak om det?
Jeg tænker, at du kan hjælpe din kæreste ved at pointere alt det, som du synes er fantastisk ved HENDE og den kvinde, som HUN er. Jo flere gange, man høre positive ting, jo mere sætter det sig måske også fast hos hende. Giver det mening? Uden at kende din kæreste, så tænker jeg ikke, at du skal være bekymret for din kæreste. Som jeg nævnte før, så tænker jeg, at hun er i en proces at lære sig selv bedre at kende som kvinde og i den proces kan du hjælpe hende ved at "løfte" hende op med komplimenter og de gode ting, som du synes er fantastiske ved hende. Både som person og fysisk. Det kan også være, at du måske kan tage en snak med din kæreste om, hvad hun mener, når hun forklarer, at hun ikke synes, at der er noget positivt ved at være kvinde?
Jeg tænker, at det du allerede nu gør det helt rigtige ved at støtte hende og hjælpe hende på vej så godt, som du kan. Det, at du skriver herind, er i sig selv en støtte til din kæreste, fordi du forsøger at finde redskaber til at være der for hende.
Endnu engang tak fordi du skrev ind til os og jeg håber, at det har hjulpet dig lidt på vej ift. at være der for din kæreste.
De bedste hilsner,
Malou