Skændes med kæresten
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Min kæreste og jeg skændes nogle gange. Jeg kan tale højt og blive vred på hende. Vi bliver altid gode venner igen og får snakket rigtig godt om tingene. Men jeg kan være bange for hvor grænsen går imellem et skænderi og noget som er usundt. Hvor går grænsen?

Svar:
Kære du
Det er super godt du skriver herind med dine tanker og bekymringer omkring, om du og din kæreste skændes for meget/for ofte. Jeg tror at det er nogle bekymringer som mange har oplevet at have, i deres forhold - er det normalt at skændes, skændes vi for meget og hvor går grænsen mellem hvad der er normalt og "unormalt" eller usundt?
Der er nogle der vil mene, at det faktisk kan være sundt, at have skænderier med sin kæreste eller partner, engang imellem. Det kan det fordi, at det er med til at gøre, at man bliver klogere på hinanden og hinandens grænser. Jeg vil vove at påstå, at der ikke findes nogle forhold, hvor man ikke skændes eller diskuterer noget engang imellem. Det er ikke som sådan usundt eller skadeligt for forholdet at skændes, hvis det kun er engang imellem og hvis man ender med at nå til et sted, hvor begge parter har det godt og føler sig hørt og forstået.
Så, så længe man kommer godt "ud af" skænderiet igen, så er det ikke skidt for forholdet, at skændes af og til - og det lyder det jo til, at du og din kæreste gør, eftersom du skriver, at I altid bliver gode venner igen og at I er gode til at få snakket godt om tingene. En af de ting der nemlig også er med skænderier og diskussioner er, at det er en måde at kommunikere med hinanden i forholdet og - som jeg skrev tidligere - blive klogere på hinanden.
Noget af det som er vigtigst, for at have et sundt forhold, er at man respekterer hinanden og hinandens grænser, samt at man kan stole på hinanden, støtte hinanden og føler, at der er plads til at være ærlig. Når man har et skænderi, er det også med til at gøre, at man lærer hinanden bedre at kende, fordi man ser nogle andre sider af sin kæreste/partner, end kun de glade og sjove sider. Her er det, igen, naturligvis vigtigt at man respekterer hinanden hele vejen igennem, får talt uenigheden godt igennem og sikrer sig, at begge parter stadig har det godt i forholdet bagefter - hvis man gør det, så vil jeg mene, at det faktisk godt kan gøre forholdet endnu stærkere, når man er på den anden side af skænderiet.
Du spørger om, hvor grænsen går imellem et skænderi og noget som er usundt. Det er svært at sige, lige præcis hvor grænsen går. Ud fra det du beskriver, så lyder det ikke til, at jeres skænderier er usundt for du og din kærestes forhold. Så længe det ikke er sådan, at I skændes hele tiden og så længe I bliver gode igen bagefter - og stadig begge har det godt i forholdet, så tænker jeg ikke, at der er grund til bekymring.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig og givet dig noget du kan bruge.
De bedste hilsner,
Freja