Skulle ikke være kommet ud til min mor
brevkassespørgsmål af
Skorpionen
14 år
I vinterferien havde jeg en oplevelse med en veninde. Vi sov sammen over ved hende og vi lavede en masse pjat under dynen hvor vi slåssede og kildede og trak i hinandens nattøj. Det endte med at vi var nøgne og havde sex ved og gnide os mod hinanden. Vi fik orgasme og bagefter kyssede vi hinanden. Det var min første sex og efter var jeg jo helt sikker på at jeg måtte være til piger. Kom også i tanker om at jeg tit lige chekker de andre piger af i badet ved idræt. Jeg sprang så ud for min mor. Jeg sagde jo ikke jeg havde haft sex men fortalte bare at jeg nok var til piger og hvad hun ville sige til det. Hun tog det pænt og slog det bare lidt hen. Men så her i weekenden var der en af pigerne fra klasen der havde lavet en "fastelavnsfest" med udklædning. Det var supersjovt og på et tidspunkt satte hun musik på og så begyndte vi bare allesammen og danse. Jeg dansede med en vildt sød dreng. På et tidspunkt gik vi så lidt udenfor og ind i sådan et skur med redskaber osv. Der kyssede vi så og han gav mig finger nede i mine bukser. Det var så godt og jeg fandt ud af at ja, det er da en drengehånd jeg skal have mellem mine ben!! Nu fortryder jeg sygt meget at jeg kom ud til min mor, hun går jo og tror nu at jeg er til piger og har sikkert sagt det til min far også. Hvad gør jeg? Help!

Svar:
Kære Skorpionen.
Det lyder som om, du har været igang med at udforske din seksualitet, og det er helt normalt! Mange mennesker oplever, at deres præferencer og følelser kan ændre sig eller blive mere klare med tiden. Det vigtigste er, at du giver dig selv plads til at mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig, uden at stresse over, hvad du “skal” være.
Angående din mor: Hvis du føler, at du sprang for hurtigt ud med at sige, at du er til piger, kan du altid tage en ny snak med hende. Du behøver ikke forklare alt i detaljer, men du kan sige noget i stil med:
Mor, jeg har tænkt meget over det, og jeg tror, jeg var lidt hurtig med at sige, at jeg kun er til piger. Jeg er stadig ved at finde ud af, hvad der føles rigtigt for mig, håber du forstår”
Det er helt normalt at være forvirret og nysgerrig, især i puberteten, hvor du opdager nye sider af dig selv. Så du behøver ikke fortryde, at du talte med din mor. Det viser bare, at du er åben og ærlig omkring dig selv. Hvis hun har nævnt det for din far, tror jeg ikke du skal bekymre dig om det. De fleste forældre vil bare have, at deres barn er glad, uanset hvad.
Tag det roligt, og giv dig selv lov til at føle det, du føler, uden at skulle sætte en label på dig selv. Det vigtigste er, at du lytter til dig selv og ikke bekymrer dig for meget om, hvad andre tænker.
Med venlig hilsen Kylie.