skriger hver gang

brevkassespørgsmål

skriger hver gang

brevkassespørgsmål af
magne
9 år

hej jeg ikke lid at få tage blodprøve jeg bliver så bang og skriger når jeg på syghus så de nød til ligge mig ned og hold mig i mens og tirsdag skal jeg ha tage igen og er bang hvordan bliver det bedre

Svar:

Hej Magne

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver bange for at skulle have taget blodprøve. Det er der virkelig mange børn, og også voksne, der gør.

Derfor er det faktisk også noget lægerne er vandt til, så jeg kan garantere dig at det ikke er første gang lægerne har oplevet, at nogen skriger og bliver meget bange.

Blodprøver kan desværre bare være nødvendige at få taget nogle gange, og derfor er det også vigtigt at du finder en løsning på problemet.

Måske kan du snakke med dine forældre, eller de voksne der passer på dig, om at du skal have god tid til at snakke med lægen om hvad der skal ske inden du skal have taget en prøve. Nogle gange kan man også bruge noget bedøvende creme, inden man tager blodprøven, så man næsten ikke kan mærke nålen. Måske kan det også hjælpe dig, hvis du hører musik, eller ser noget du godt kan lide at se, på en tablet, mens du får taget prøven. Noget der får dig til at tænke på noget andet.

Jeg er sikker på det vil blive lettere for dig, når du prøver det nogle flere gange. Måske du kan prøve noget af det her med medicin, og du kan spørge lægen, om du kan få sådan noget bedøvende creme på. Hvis du synes dt er ubehageligt at se nålen og blodet, så kig væk. Ud af vinduet, på et billede, eller se noget på en mobil eller tablet. Hvis du øver dig, og prøver forskellige ting af, er jeg sikker på, det bliver lettere for dig, med tiden.

Venligst Maya

Mayas billede
Maya fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål