Skole/uddannelses valg
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey Brevkasse Jeg er en pige på 15 år, og skal snart vælge et hvad jeg vil efter folkeskolen. Skal jeg mon vælge htx (der hvor det handler mest om naturvidenskab) eller stx? Min far vil gerne have at jeg bliver advokat. Men jeg ved ikke om jeg kan lide de bogligefag (som historie, samfundsfag osv.) fordi min far vil have det, eller fordi jeg rent faktisk kan lide det? (sorry ved godt det lyder indviklet). Advokat lyder ikke som et kedeligt job, men er det mon fordimine forældre bliver ved med at sige jeg skal være det :(. Det er en smule indviklet, tror ikke I kan besvare mit spørgsmål men tak på forhånd!

Svar:
Kære du
Der er rigtig mange muligheder for uddannelse, og det kan være svært at vide, hvad man gerne vil. At være i tvivl om sit uddannelsesvalg er en situation som rigtig mange unge befinder sig i på et eller flere tidspunkter.
Det kan være ekstra svært at finde ud af, hvis ens forældre (eller bare den ene af dem) presser en i en bestemt retning. For nogen kan det betyde, at de går i den helt modsatte retning. For andre at de blot følger hvad forældrene vil have, men bliver utilfredse senere. Ud fra hvad du skriver, kunne jeg forestille mig, at det er det sidste, du er bange for. De fleste bliver påvirkede af, hvad deres forældre selv laver og vil have en til, men det behøver ikke at være en dårlig ting. Hvad vi selv kan lide og gerne vil er påvirkede af vores opdragelse, og derfor i høj grad af vores forældre. Derfor kan det også være en reel interesse fra din side af, når du godt kan lide de boglige fag, og at du lyder til at kunne være ok med at blive advokat. Om det er det ene eller det andet kan jeg ikke svare på.
Jeg lægger mærke til, at du overvejer HTX. Jeg går ud fra, at dine forældre vil have dig på STX, og derefter advokat, så HTX må være din egen idé. Hvad taler for, at du skal på HTX? Er der nogle bestemte fag inden for det naturvidenskabelige, som du tænker, du kunne have lyst til at arbejde med? Er der en grund til, at det er HTX og ikke f.eks. HHX, HF eller en erhvervsfaglig uddannelse du nævner? Det kunne være med til at spore dig i den retning, du gerne vil.
Hvis jeg skal være meget tolkende på dit brev, lyder det på mig som om, at du reelt kan lide de boglige fag, men at du egentligt ikke er særlig interesseret i at blive advokat. Det er ikke sikkert, at det er rigtigt, men du kan jo overveje, hvordan du har det med det.
Jeg vil råde dig til at prøve at se dig selv i øjnene. Hvad kunne du godt tænke dig at gøre i fremtiden? Det er svært helt at 'fjerne' dine forældres mening om, hvad du skal, men prøv. Skriv fordele og ulemper. Hvilke områder, du synes er spændende. Hvordan du gerne vil arbejde og med hvad. Og vælg så ud fra det. En ting er i hvert fald sikkert: dine forældre skal ikke have lov til at bestemme din uddannelse.
Husk også, at selvom HTX vs STX er et vigtigt valg, betyder det ikke, at du har valgt retning resten af livet. De fleste uddannelser skelner ikke mellem, om du har været på den ene eller den anden gymnasielle uddannelse, så om du kommer på HTX eller STX er ikke altafgørende for din fremtid. Hvor tror du, du ville passe bedst ind og være gladest?
Jeg vil råde dig til at tage kontakt til UU-vejlederen på din skole, eller du kan besøge eVejledningen. De ved hvilke muligheder du har, og kan snakke med dig om, hvad du gerne vil. Du skal også være meget velkommen på vores chat, hvor vi nemmere kan tale for og imod.
Kram
Luna