Skolelærer

brevkassespørgsmål

Skolelærer

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej ! Jeg vil vildt gerne være skolelærer. Jeg vil gerne undervise i dansk, matematik, naturfag og billedkunst. Jeg vil gerne undervise 0-2.klasse. Skal man have den 4årige lange uddannelse eller kan man tage det på en anden måde, så man heller ikke behøver gymnasiet? Mvh Majken

Svar:

Hej Majken

Tusind tak for din mail.

Reglerne er sådan, at du skal have læreruddannelsen for at undervise i folkeskolen. Undervisningsministeriet har netop strammet op på reglerne for, hvem der underviser i landets folkeskoler og hvilken uddannelsesbaggrund, de har. Og for at komme ind på læreruddannelsen, skal du have en gymnasiel eksamen - det vil sige stx, hf, htx, hhx eller eux. Du kan læse mere om adgangskrav til professionshøjskolerne rundt om i landet her.

Du nævner de fag, du godt kunne tænke dig at undervise i, hvilket blandt andet er to store injefag; dansk og matematik. Her har du "kun" mulighed for at vælge det ene. Du kan læse mere om sammensætningen af fag på læreruddannelsen på dette link.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Tina