Alders forskel
brevkassespørgsmål af
Sofia
14 år
Jeg er en pige på 14 år, og kan li en 17 snart 18 årig Og han kan også lide mig. Jeg er 2008 og fylder 15. Er det lovligt at være kærester med en 17/18 årig?. Må man godt kysse og holde i hånd?

Svar:
Hej Sofia
Jeg kan godt forstå du er i tvivl om reglerne, så det er rigtig godt at du spørger.
Loven om seksuel lavalder siger at man ikke må have sex med en ung under 15 år. Loven er rettet mod voksne, så det skal forstås på den måde at voksne der er 18 år eller ældre, ikke må have seksuel relation til nogen under 15 år.
I dit tilfælde betyder det vil være ulovligt for den her dreng at lave noget som helst seksuelt med dig, hvis han fylder 18 år, før du fylder 15. Loven handler ikke kun om samleje, så det vil også være ulovligt for ham at kysse dig. Jeg vil ikke mene at det vil være ulovligt for ham at holde dig i hånden, men det er jeg faktisk usikker på.
Så i lovens forstand bliver det problematisk for den her dreng, hvis han bliver myndig(fylder 18 år) før du fylder 15. Og det er vigtigt lige at understrege at det sådan set kun er ham, der kan få problemer med loven. Hvis han bliver myndig, før du fylder 15, er det kun ham der gør noget ulovligt, hvis I fx kysser.
Så længe han er under 18, og I selvfølgelig er helt enige om jeres relation, så gør han ikke noget ulovligt, og når du fylder 15 er der heller ikke længere udfordringer med loven.
Jeg kan godt forstå at den her bekymring fylder for dig, og sikkert også for ham. Nu ved jeg ikke hvor lang tid der går til du fylder 15, men måske er løsningen at vente til du fylder 15 før I går et skridt videre med jeres forhold? Det kunne i hvert fald sikre at I begge kan være trygge, og kan lade forholdet udvikle sig, som I ønsker det, uden at skulle være bekymret for loven om seksuel lavalder.
Mange hilsner Pedro