skole
brevkassespørgsmål af
anonym
13 år
Må ens lære godt pille i vores tasker og pinalhus uden at få lov? så min lære gøre det ved en der ingen gang var i klassen på det tidspunkt og hun havde ikke fået lov.

Svar:
Hej med dig
Så vidt jeg ved, er der ikke en lov der siger at din lærer ikke må kigge i tasker/penalhuse uden at spørge, men det kan godt være at det er på grænsen til en krænkelse af privatlivet. Det er nemlig ikke særlig høflig opførsel, og det er meget respektløst overfor dem, det sker for.
Jeg tænker at det bedste I kan gøre, som klasse, er at fortælle jeres lærer at det ikke er okay at hun kigger i taskerne/penalhuse uden at spørge eleven. Så er I sammen om at sige fra overfor den adfærd.
Hvis det ikke bliver taget alvorligt, så synes jeg at du skal nævne det for en anden lærer eller skolelederen, så der er andre voksne involveret.
Man har ret til at have sine ting i fred, og medmindre det handler om at læreren ønsker at stoppe en forbrydelse (hvis man f.eks. har noget ulovligt i tasken), så kan jeg ikke se hvorfor det er nødvendigt at kigge i elevernes tasker eller penalhuse uden at bede om lov.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlige hilsner,
Camilla