Skifte by og gymnasie?
brevkassespørgsmål af
Sofie
19 år
For et par uger siden blev jeg udsat for et alvorligt seksuelt overgreb af en dreng fra klassen. Det har påvirket min skolegang meget, og først efter tre uger fik jeg modet til at fortælle det til min studievejleder. Hun foreslog selvfølgelig, at jeg gik til politiet med det, og det gjorde jeg også, men jeg fortalte politiet at formålet med sagen var at jeg ville skabe afstand mellem ham og mig. Derfor ville de helst ikke gøre det til en offentlig retssag, da der ikke var tilstrækkeligt nok med beviser, og det er også op til gymnasiet at håndtere adskillelsen mellem ham og mig. Jeg har haft samtale med både min studievejleder og min rektor, og de støttede mig fuldt ud med idéen, og de har snakket med vedkommende og bedt ham om at holde sig væk fra mig.
I dag har jeg haft timer med ham, hvor han virkede upåvirket af sagen, og han var stadig alt for tæt på mig. Jeg kan ikke engang holde ud at se på ham, fordi hans nærvær gør mig ekstremt bange. Idéen med at sidde i hver sin ende af lokalet holder slet ikke i længden, da bare tanken om at han er der, gør mig ukoncentreret og trist. Jeg har en kæreste (langdistance) som kender til det hele, og er meget opsat på at hjælpe mig igennem det jeg døjer med. Vi har snakket om at flytte sammen, og at jeg skulle finde et andet sted at færddiggøre min STX. Jeg har prøvet at læse andres indlæg om at skifte gymnasie, men jeg kan selvfølgelig ikke 100% relatere til dem, da min grund til at skifte er helt særdeles anderledes og alvorlig. Min studievejleder har lige for tiden nogle fridage, og bagefter efterårsferie, så jeg har ikke mulighed for at snakke med hende og svare på de spørgsmål jeg har lige her og nu.
Jeg har ikke råd til at flytte med det samme. Jeg får den højeste hjemmeboende SU-sats, cirka 2600 efter skat, og er 19 år gammel. Men det betyder stadig min kæreste og jeg skal spare sammen i noget tid, og i løbet af den tid skal jeg jo stadig gå på mit gymnasie (der er langt mellem mit gymnasie, og den jeg ønsker at gå på). Jeg kan ikke holde til flere timer med ham, så jeg er helt fortabt med hvad jeg skal gøre. Jeg har overvejet om det er muligt at holde en pause indtil jul, så jeg kan arbejde og tjene penge til at flytte, og derefter starte på det nye gymnasie. Jeg ved bare ikke om det teknisk set er muligt at ''holde fri'' fra min uddannelse på den måde, da der højst sandsynligt har været et andet pensum på det nye gymnasie end på mit eget.
I forhold til trivsel i klassen fungerer det heller ikke så godt. Det er meget grupperet, og efter flere år har jeg stadig ikke nogen jeg snakker fast med. Det er endnu en grund til jeg gerne vil have en frisk start, men det der vægter mest lige nu, er selvfølgelig det overgreb der er sket.
Jeg vil gerne have nogle idéer til hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke låne penge af mine forældre, da det heller ikke bugner med indkomst fra deres side. Jeg prøver lidt at finde ud af om jeg kan få et slags tilskud, der gør at jeg kan flytte med det samme, fremfor at jeg skal til at sætte min uddannelse på pause, men jeg kan simpelthen ikke læse mig frem til om det gælder sager som disse.

Svar:
Kære Sofie,
Jeg er virkelig ked af at høre, at du har været udsat for et overgreb. Det er der ingen, der skal udsættes for, og det er selvfølgelig slet ikke ikke okay, at det er sket. Jeg synes, det er så stort og modigt af dig, at du har fortalt det til din studievejleder, så hun kunne hjælpe dig videre. Dejligt at din kæreste er en støtte for dig, og det er rigtig vigtigt, at dem som er tættest på dig ved, hvad der er sket, så de kan være der for dig.
Din skole skal gøre mere for at hjælpe dig. Det er ikke rimeligt eller forsvarligt, at I skal have timer sammen. Jeg forstår godt, at du helt mister koncentrationen, og at du ikke kan være i det. Det er en helt naturlig og forståelig reaktion, og din krop vil reagere kraftigt, fordi du har været udsat for et overgreb fra den her person. Nu har det lige været efterårsferie, og både rektor og studievejleder er forhåbentlig tilbage, og du skal snakke med dem så hurtigt som muligt om en anden løsning. De skal finde en løsning. Og hvis de ikke er tilbage endnu, så skal du ikke tage til de timer, hvor du er tvunget til at være i samme rum som ham, når du kan mærke, at det påvirker dig på den her måde. Det er ikke godt nok håndteret fra skolens side, og de skal tage det mere alvorligt og hjælpe dig indtil du kan flytte. Jeg kan godt forstå, at du er nået til den konklusion, at du har brug for en frisk start. Jeg ved desværre ikke så meget om, om man kan pause sin STX, så her må du have fat i studievejlederen.
I forhold til flytning tænker jeg, at du kan undersøge, om du kan få et indskudslån fra den kommune, du skal bo i. Der er nogle betingelser, som skal være opfyldt, og du kan læse mere om dem her. Dog gælder det, at det skal være til en lejlighed i en boligforening. Jeg vil råde dig til at melde dig ind i en boligforening, hvis det findes, der hvor du gerne vil bo. Huslejen og indskuddet til en bolig i en boligforening er som regel ikke så højt. Du kan også overveje at tale med din bank om, om du kan få et lån eller en kassekredit, som kan dække for den del af indskuddet, som du mangler. Det kan også være, at du skal prøve at tænke på, om der kunne være nogle andre familiemedlemmer, du kan låne fra - eller evt. bo hos, hvis de bor tættere på det gymnasium, som du ønsker at gå på. Jeg håber, at mine idéer kan sætte skub i processen, så du kan starte forfra og trives på din uddannelse.
Jeg ønsker dig alt det bedste herfra.
Varme hilsner
Jeanette