Skiferie og kyssesyge
brevkassespørgsmål af
Emil
18 år
Hey, har fået kyssesyge og skal på skiferie om lig knap 4 uger har været syg i 3 uger nu kan jeg godt stå på ski der så

Svar:
Hej med dig
Fordi jeg ikke er læge, er det svært for mig at give dig et helt klart råd her, og jeg vil anbefale dig at ringe til din læge, hvis du er i tvivl om præcist hvad du må eller ikke må under din sygdom.
Når det så er sagt, så varer kyssesyge som regel kun 2-4 uger, og hvis du ikke længere oplever generende symptomer (som f.eks. muskelsmerter eller træthed), så bør der ikke være noget i vejen for at du tager på skiferie. Det anbefales dog at man venter med kraftige fysiske anstrengelser til min. 4 uger efter sygdomsophør og at man starter stille og roligt med fysiske aktiviteter. Men det betyder jo bare at du skal tage den med ro på skiene. Start ud med korte ture, og så mærk efter. Se hvad der sker. Hvis du får det værre, så skal du selvfølgelig slappe mere af.
Derudover så er der også en anbefaling om at undgå alkohol under og godt 4 uger efter sygdommen. Jeg tror det bl.a. handler om at kyssesyge også påvirker leveren, og den er leveren som håndterer alkohol. Så hvis den er skadet eller presset, så kan alkoholindtag gøre skaden værre eller i værste fald blive til en alvorlig forgiftning. Der er også nogle typer af antibiotika som virker ligesom antabus på alkohol (så får man det virkelig skidt og kaster op), men hvis det gælder, så burde du have fået besked da du fik medicinen.
Mit bedste råd til dig, er at du lige mærker efter hvordan du har det. Hvis du er i tvivl, så kontakt lægen, men ellers så ser jeg ingen grund til at du ikke kan tage på skiferie. Så længe du sørger for at passe på dig selv og ikke overanstrenge dig.
Venlig hilsen
Signe