Skal vi mødes?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en pige på 14 år der går i 8. og en dreng fra 9. er begyndt at skrive til mig. Jeg ved ikke rigtigt om han har lyst, eller hvad han føler, men jeg har lyst til at lære ham mere at kende. Spørgsmålet er bare, hvordan? Jeg er virkelig dårlig til halvfremmede mennesker, og han virker lidt genert. Vi går på samme valghold, så har snakket en lille smule med ham, men ikke meget. Jeg har tænkt lidt på at skrive til ham, og spørge ham om vi skulle mødes og gå en tur sammen, men er bange for at han enten siger nej, eller at de bliver mega akavet.

Svar:
Kære dig,
Det lyder dejligt, at han har vist interesse for dig ved at skrive til dig, når du har lyst til at lære ham at kende. Du skriver, at du ikke ved, om han har lyst, men siden han har skrevet til dig, så kunne det godt tyde på, at han er interesseret i dig/i at lære dig at kende.
I forhold til dit spørgsmål om, hvordan du skal komme til at lære ham at kende, så kommer du selv med et rigtig godt foreslag: At skrive til ham og spørge, om I fx skal gå en tur sammen.
Du skriver, at han virker lidt genert og at du selv er dårlig til halvfremmede mennesker. Det at gå en tur - eller gøre noget aktivt - kan nogle gange gøre det lidt lettere at være sammen, hvis man er nervøs for, at det skal blive akavet at sidde overfor hinanden. Hvis I går en tur sammen, behøver I nemlig ikke sidde og kigge hinanden i øjnene med det samme, og det kan derfor føles mere "frit" og derfor mindre akavet. Der kan også ofte være noget på vejen på gåturen, som I pludselig kan komme til at snakke om.
Det kunne også være en anden aktivitet end at gå en tur. Det kunne fx være at tage ud og fodre dyr (i en dyrepark), tage ud og se en lokal fodbold/håndboldkamp (måske I kender nogen, som spiller), lave noget kreativt, spille et spil eller hvad du selv kan komme i tanke om, som kunne være sjovt.
Hvis du stadig er nervøs for, at det skal blive akavet og at snakken skal gå i stå, så kan du prøve at tænke på nogle emner, du kan spørge ind til, og som I kan tale om sammen. Det kunne fx være, hvad han har af fritidsinteresser, om han har et fritidsjob, hvad han skal efter 9. klasse, om jeres valgfag, skole, musik, noget sjovt du selv har oplevet eller hvad du ellers ville have lyst til at spørge ham om, hvis I skrev sammen. Det kan nogle gange være en god idé ikke at skrive alt for meget sammen, inden man mødes første gang, for så kan man nogle gange komme til at skrive om alt det, der ville have været oplagt at tale om. Det er selvfølgelig helt op til dig selv, hvad du har mest lyst til og føler dig mest tryg ved.
Jeg håber, du kunne bruge svaret, og at du får lært ham at kende.
Hvis du stadig har spørgsmål er du velkommen til at skrive igen eller komme i vores 1-1 chat
De venligste hilsner
Kathrine.