Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle

brevkassespørgsmål

Bøjle

brevkassespørgsmål af
Monica
13 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 13 år. Nogle af mine tænder (især fortænderne) er begyndt at rykke sig, jeg har dog aldrig haft bøjle, så jeg undre mig derfor over hvorfor de rykker sig. Skal jeg gå til skoletandplejen og fortælle dem det og skal er der chance for at jeg skal have bøjle på?

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål om skæve fortænder.

Dine kæber vokser - ligesom resten af dig vokser - og det varer nogle år endnu før du er helt færdig med det. Og derfor sker der også stadigvæk nogle småforandringer med dit bid og din tandstiling. Præcist som du beskriver det. Det er meget forskeligt fra person til person, hvor meget der sker. Og når du lægger mærke til det, så kan det jo være fordi der sker meget for dig. Eller fordi du kikker rigtig meget på dine tænder.

Jeg tænker at du skal tage det helt roligt og spørge din tandlæge næste gang du skal besøge ham/hende. Og hvis han/hun ikke selv bemærker det, så spørg. Og hvis du tænker, at du ikke kan vente, så kan du jo booke en tid og spørge om din tandstilling.

Bid og tandstilling forandrer sig en lille smule igennem hele livet - men ikke altid så meget, at man selv lægger mærke til det. Og der er ingen mennesker, der "skal" have bøjler på, selv om noget forandrer sig.  Det er altid en forhandling mellem tandlægen og den enkelte - altså dig og dine forældre. Så forbered dig godt på samtalen - find ud af hvordan du har det med din tandstilling - og det at noget forandrer sig - og spørg om det.

Held og lykke med at finde ud af det

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål