Skal jeg sige det?
brevkassespørgsmål af
Mille
15 år
Hej. Jeg er en pige på 15 år, som har et spørgsmål: Når man har haft sex skal man så sige det til ens forældre? Har mange venner som ikke har sagt det til deres forældre, altså så deres forældre tror stadig de er jomfru. Men skal man sige det til dem, da de er ens forældre, eller må man holde det hemmeligt? Jeg er lidt i tivivl til den dag jeg mister min mødom om så jeg skal sige det?? Hilsen mig

Svar:
Hej Mille.
Tak for din besked, jeg syntes at det er et meget fint spørgsmål du stiller.
Hvad vi som mennesker har lyst til at dele af private oplevelser med andre mennesker, er helt op til os selv. Der er måske nogle ting, som man har lyst til at dele med sin mor og far, og andre ting som man kun vil dele med sine veninder. At miste sin mødom er en privat oplevelse, og det er meget individuelt, hvem man har lyst til at dele informationer om den med. Jeg syntes, at det er helt fint, hvis man har lyst til at fortælle sine forældre det, når man mister sin mødom, men det er også helt okay, at man ikke har lyst til at fortælle om det. Det kan være rigtig rart at snakke med nogle voksne, når man har nogle store oplevelser i sit liv, som f.eks. den første gang, men det kan også være, at man bare har lyst til at have det for sig selv, eller dele det med nogle veninder.
Jeg syntes, at du skal mærke efter, når du mister sin mødom, om du har lyst til at fortælle dine forældre om det. Det kan også være, at du ikke har lyst til at fortælle dem om det med det sammen, men måske får du det efter noget tid. Prøv og mærk efter i maven, hvad der føles rigtigt for dig. Hvis du har brug for noget råd og vejledning om den første gang, er du meget velkommen til at bruge vores chat. Du kan også bruge Sexlinien.dk til at få råd og vejledning om sex og den første gang. De har bl.a. skrevet den her artikel om den første gang.
Jeg håber at mit svar har været til hjælp.
Hilsen Marie