Skal jeg kysse hende?

brevkassespørgsmål

Skal jeg kysse hende?

brevkassespørgsmål af
Mikkel
15 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

For to uger siden sagde jeg til en pige at jeg er rigtig godt kan lide hende. Vi har begge to været lidt vilde med hinanden frem og tilbage siden 6. Klasse hvor vi også blev bedste venner. Hun var glad for jeg delte mine følelser med hende men hun har ikke de samme følelser for mig. For en Uhe siden var jeg sammen med hende på MacDonald og vil havde det faktisk virkelig hyggeligt sammen men hun kan dog stadig ikke lide på den måde. Nu nærmer vi os sidste skoledag og derfor tænkte jeg at jeg kunne kysse hende når vi følges hjem frem fra skole. Jeg ved bare ikke helt... Jeg vil gerne kysse hende på kinden så det ikke bliver for meget siden vi kun er venner. Jeg ved bare ikke om jeg burde fordi jeg ved ikke hvad der kan komme til at ske. Måske kan det være at jeg ødelægger det vi allerede har eller det kune være at hun begynderatfå følelser for mig. Så jeg vil gerne have hjælp til hvad jeg skal gøre.

Svar:

Hej Mikkel,

Det er et godt spørgsmål, og det er super fint, at du selv tænker over, hvad der kan ske ved, at du kysser hende, du kan lide.

Det lyder dejligt, at du har denne pige i dit liv, og det lyder også til, at I har det godt sammen.

Når der er en person, man godt kan lide, så er det rart med et kys. Så jeg kan godt forstå, at du har lysten til at skulle give hende et kys.

Du skriver selv, at hun har fortalt dig, at hun ikke har de samme følelser for dig, som du har for hende. Derfor er mit umiddelbare svar også, at du bør undlade at kysse hende. Det tænker jeg af et par grunde.

En af grundene er, som du selv skriver, at det kan udgøre en risiko for, at det vil ødelægge det gode venskab og den gode stemning, som I har mellem jer nu.

Dertil tænker jeg også, at det også er vigtigt at vise, at du respekterer hendes følelser. Når hun siger, at hun ikke har de samme for dig lige nu, så er du nødt til at respekterer det. Selvom du ville gøre det i god mening og selvom du er hendes gode ven, så kan det føles grænseoverskridende, når en person gør noget, som man ikke selv har lagt op til eller indvilliget i - fx et kys på kinden.

I et godt venskab er det vigtigt, at man respekterer hinanden, og derfor tænker jeg, at det kan risikere at gøre noget knap så godt ved jeres venskab.

Det er naturligvis op til dig, hvad du vælger.

Hvis du ikke helt kan slippe tanken om at give hende et kys på kinden, så synes jeg, det er bedst, at du fortæller hende, at du har lyst til at give hende et kys på kinden. På den måde får hun en chance for at vælge det til eller fra. Det kan muligvis sætte hende i en lidt underlig situation, hvis hun skal stå og sige, at du ikke må kysse hende på kinden, men det er bedre, end at hun skal føle, at du har overskredet en grænse, og det dermed bliver anderledes og akavet mellem jer.

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål. Hvis du har brug for at skrive mere om det, er du velkommen i vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig.

De venligste hilsner,

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål